35

Duurzaam eten: ideeën welkom Wat zal de Brusselaar over tien jaar eten? En: wie zal hem voeden? Om duurzame voeding in Brussel te promoten, heeft de vzw Creativity Call For Brussels, met partnersteun van o.m. BECI, een projectoproep gelanceerd. Wie het beste idee uit zijn mouw weet te schudden, mag rekenen op professionele begeleiding bij het concretiseren van zijn project. Laura Rebreanu, BECI G oed eten, gezond eten, duurzaam eten: voeding is dagelijkse kost en een dagelijkse zorg. Het is ook een beslissende sector van de Brusselse economie, goed voor 4.000 arbeidsplaatsen met een totale omzet van 1,7 miljard euro in 2012. Keerzijde van de medaille: de voedingsindustrie neemt 17% van alle uitgestoten broeikasgassen in België voor haar rekening en een kwart van de milieu-impact van een Brussels gezin wordt toegeschreven aan zijn voedingsconsumptie. Vraag is dan: hoe kun je een gezond dieet aanreiken dat voor iedereen toegankelijk is en tegelijkertijd je voetafdruk verkleinen? En ook: hoe kun je het lokaal voedingsaanbod en de stadslandbouw toespitsen op de reële behoeften van de burgers? En tot slot: hoe kun je de voedingssector als gewestelijke economische motor doen heropleven en onder de aandacht van potentiële ondernemers brengen? Projectoproep Een magische oplossing is er niet. Een eenduidig antwoord evenmin. Wel neemt het aantal privé- en openbare initiatieven in Brussel toe. Zo behoort duurzame voeding nu tot een beleidsprioriteit die minister van Leefmilieu Céline Fremault nauw aan het hart ligt. In diezelfde lijn heeft Creativity Call For Brussels een projectoproep in het leven geblazen rond het thema: Brussels Urban Food 2025. Bedoeling is om een toekomstbeeld te schetsen van de stad en hoe ze over tien jaar met het produceren, verwerken, vervoeren – en dus eten – van voedsel zal omgaan. Met deze projectoproep hoopt BECI als één van de vele partnerorganisaties zo veel mogelijk ondernemingen en ook studenten, burgers en verenigingen te mobiliseren. Indienen van projecten kan tot 31 mei. Het hoeft geen ingewikkeld concept te zijn, het kan zelfs zonder businessplan. Wel moet het project technisch en economisch haalbaar zijn en aansluiten bij het gewestelijk plan voor duurzame voeding. Een multidisciplinaire aanpak is ook mooi meegenomen en verhoogt de kans om bij de (in totaal 30) winnaars te eindigen. De drie finalisten zullen deelnemen aan diverse evenementen rond het thema voeding in Brussel en worden getrakteerd op een reisje naar de Expo 2015 in Milaan waar tevens de uiteindelijke winnaar bekend zal worden gemaakt. Zowel de 30 winnaars als de 3 finalisten zullen op flinke zichtbaarheid kunnen rekenen, maar het houdt hierbij niet op. Creativity Call is niet alleen bedoeld om de creatieve geest van de Brusselaar te prikkelen, maar ook om startups uit de grond te stampen en extra banen te scheppen! Met de nodige coaching zullen de verschillende talenten tot een gedegen businessplan komen om vervolgens deel te nemen aan een crowdfunding-campagne met steun van BECI, Greentech.brussels en MyMicroInvest, alle drie partners van deze actie. Zelf heeft BECI volop vertrouwen in de meerwaarde van dit innovatie- en ondernemerschapsbevorderend initiatief. Dit is precies wat de Brusselse voedingssector nodig heeft om door te groeien als lokaal verankerde industrie. Dat blijkt inmiddels ook uit recent onderzoek van voedingsindustriefederatie FEVIA. De afgelopen jaren heeft het Brussels Gewest er veel innovatieve projecten bijgekregen, gaande van stedelijke landbouw (Choux de Bruxelles, Abattoirs) tot champignons- (PermaFungi, le Champignon de Bruxelles) en insectenkwekerijen (Little Food). Toch ligt Brussel nog ver achter op andere steden zoals Berlijn en New York. Zouden we dit soort initiatieven dus niet beter op een breder publiek richten? De bedenkers van vandaag zijn immers de ondernemers van morgen! Meer weten? Surf naar www.creativity.brussels ● BECI - Brussel metropool - april 2015 33

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication