Dynamiek SELF-EMPLOYED CORNER E-commerce: onze troeven, zwakheden en kansen De Belgische consumenten en ondernemingen kopen hoe langer hoe meer op internet. Maar drie keer op vier gaat een buitenlandse webshop met de bestelling lopen. Nochtans overtreft het aantal online actieve handelszaken in ons land het Europese gemiddelde. Waar wringt het schoentje? Een studie van IZEO en een aantal tips om deze situatie recht te trekken. Miguel Van Keirsbilck, IZEO L aten we beginnen met enkele cijfers over het gedrag van de Belgen op internet. 6.371.000 van onze medeburgers maken hier gebruik van. De doorsnee surfer brengt maandelijks gemiddeld 22u40 op het Web door. 84% van de gebruikers bezoekt minstens eenmaal per maand een e-shop. 74% heeft verleden jaar ten minste één online aankoop gedaan (waaruit wij mogen afleiden dat zes Belgen op tien ook online kopen). Gemiddeld geven zij via dit kanaal jaarlijks 1.932 € uit. Toerisme neemt 30% van dit bedrag voor zijn rekening, maar het aandeel van kleding, schoenen en voeding stijgt gevoelig. Gebruikers surfen ook hoe langer meer via een mobiel toestel, een tablet of een smartphone. Ook wanneer ze niet online kopen, zoeken ze eerst op internet wat ze zich later in de winkel gaan aanschaffen. Er is dus veel vraag, en ze neemt nog toe. Of dit goed nieuws is? Misschien, maar we moeten ons vooral de omvang van het fenomeen realiseren en ons aan deze nieuwe verkoopkanalen aanpassen. Het gaat hier niet alleen om consumptiegoederen, maar ook meer en meer om diensten en e-business. Keerzijde van de medaille: de Belgische ondernemingen en handelaars scoren ten opzichte van dit omzetpotentieel te zwak. 75% van de online aankopen richt zich tot het buitenland, en dan voornamelijk Nederland, Duitsland en Frankrijk. Waar blijven de Belgische e-shops in de top 10 van de online winkels die in België verkopen, naast buitenlandse namen als Amazon, Zalando, 3Suisses, Coolblue of Bol.com? In België verkopen 12.000 ondernemingen via internet (140.000 in Frankrijk …). En wat betreft de webshops, daar vinden we amper 3% handelaars. Kortom, de Belgische ondernemingen en handelaars maken onvoldoende gebruik van de kansen van e-commerce en e-business. Deze achterstand moet dringend worden ingehaald. Gelukkig is het vandaag gemakkelijker en minder duur om zich een online verkoopinfrastructuur aan te schaffen. Met de jongste technologieën kunnen handelaars kopers naar hun website of hun fysieke winkel lokken, zowel lokaal als op een bredere schaal. Ook de toegang tot buitenlandse markten en export wordt nu betaalbaar. Onze ondernemingen kunnen nu bijna op voet van gelijkheid tegen de giganten op de markt concurreren. En met webtools krijgen ze de kans om hun aanbod op nieuwe markten uit de testen. Afspraak op de 2e e-Day Brussels IZEO staat zelfstandigen en KMO’s bij deze uitdaging ter zijde. Verleden jaar kende de eerste e-Day Brussels, de webdag voor zelfstandigen en KMO’s, een overweldigend succes. De tweede editie mag u op 7 mei verwachten. De bezoeker krijgt er toegang tot meer dan 25 voordrachten en opleidingen, ontmoetingen met exposanten en het geïndividualiseerd advies van deskundigen. Iedereen ontvangt er een duidelijke en realistische road map. We zijn overtuigd van de nauwe band tussen e-commerce (of e-business) en export. Wij hebben dus beslist de e-Day Brussels op dezelfde dag en plaats als de Export Day van BECI te laten doorgaan. U geniet twee evenementen tegelijk op Brussels Expo, Heizelpaleis nr. 10! Ze zijn allebei gratis voor de BECI- en IZEO-leden die zich op voorhand inschrijven op www.izeo.be . Damien Jacob (www.retis.be), die dit artikel heeft bezield, wordt tijdens de e-Day één van onze key speakers. Wij geven u dus afspraak op 7 mei voor de tweede editie van de e-Day Brussels! ● Bronnen: E-Commerce : les bonnes pratiques pour réussir, Damien Jacob, edipro ; AWT – Etude des usages des TIC par les PME et citoyens (2013) ; COMEOS – E-Commercestudie in België (2013 en 2014); Federatie BeCommerce (2014) 34 BECI - Brussel metropool - april 2015
37 Online Touch Home