30

Dynamiek BEMIDDELING Belmed, online wegwijzer naar buitengerechtelijke geschillenregeling Bent u verwikkeld in een commercieel geschil? Hoopt u dit in der minne te kunnen regelen? Maar hebt u geen idee tot wie u zich het beste kan richten? Dan kunt u terecht bij Belmed, het online platform van de federale overheid voor alternatieve geschillenoplossing. Stef Gyssels B elmed is een platform dat door de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie werd opgericht als online hulpmiddel voor consumenten en bedrijven die op zoek zijn naar manieren om een minnelijke schikking te bereiken in plaats van een klacht in te dienen of een proces aan te spannen. Bij de meeste conflicten tussen bedrijven en consumenten of bedrijven onderling is een minnelijke schikking immers sneller en goedkoper dan 'de harde aanpak'. Bovendien kunnen goede relaties gehandhaafd worden, wat kan niet gezegd worden bij een regeling via rechtbank. België heeft nog wel wat werk aan de winkel wat betreft het aanbieden van alternatieven voor het oplossen van geschillen buiten de rechtbank. Belmed biedt de consumenten en bedrijven hulp op twee manieren. Enerzijds biedt het platform uitgebreide informatie over het hoe en waarom van buitengerechtelijke geschillenregeling. Anderzijds biedt het een overzicht van partners waar ze terecht kunnen om een geschillenregeling te starten. De FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie hoopt op deze manier bedrijven en consumenten te overtuigen dat minnelijke schikkingen meestal te verkiezen zijn boven de hardere aanpak, via klachten en rechtszaken. "Door nuttige informatie ter beschikking te stellen, willen we de obstakels zo klein mogelijk maken zodat iedereen de weg naar alternatieve geschillenregeling kan vinden", aldus Pascale Godin, adviseur bij de afdeling alternatieve geschillenoplossing van de FOD Economie. Verwijzende rol De overheidsdienst heeft bewust gekozen voor een verwijzingsfunctie in plaats van zelf bemiddelaars aan te werven en/of op te leiden. "We verkiezen om hier een neutrale en informerende rol te spelen. Er zijn momenteel 26 partners beschikbaar, die via het platform Belmed kunnen gelinkt worden aan consumenten en bedrijven op zoek zijn naar een buitengerechtelijke geschillenre28 BECI - Brussel metropool - april 2015 gelingsinstantie", licht Pascale Godin toe. Hiervoor heeft de afdeling alternatieve geschillenoplossing een lijst samengesteld van partners (bemiddelaars, verzoeners, arbiters, ombudsmen). "We zijn vertrokken van de derden waar we zelf contact mee hadden, en nadien op zoek gegaan naar andere potentiële partners, onder meer via de FOD Justitie, die deze bemiddelaars moet erkennen. Als er nieuwen bijkomen, mogen ze zich uiteraard altijd kandidaat stellen." Het Belmed-platform werd gelanceerd in 2011, en krijgt gemiddeld meer dan 6.500 bezoekers per maand over de vloer. "Hoeveel daarvan daadwerkelijk via ons platform de weg naar een partner hebben gevonden, kunnen we uiteraard niet weten. Maar we mogen er van uitgaan dat een redelijk percentage om die reden onze pagina's heeft bezocht", zegt Pascale Godin. "Over de andere doelstelling hebben we wel concrete cijfers: bijna duizend aanvragen voor buitengerechtelijke geschillenregeling werden intussen al ingediend." Een bescheiden succes dus, maar het mag best wat meer zijn, vindt ook Pascale Godin: "Zeker met het oog op de Europese richtlijnen rond ADR (Alternative Dispute Resolution, nvdr) heeft België nog wel wat werk aan de winkel wat betreft het aanbieden van alternatieven voor het oplossen van geschillen buiten de rechtbank. Ons platform kan hierin een rol spelen, dus willen we actief inzetten op meer bekendheid voor Belmed." ● R.T.

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication