31

Dynamiek BEROEPSVORMING Een goede verkoper word je niet zomaar! Met zijn 60.000 werknemers in het Brussels Gewest, actief in vakgebieden gaande van e-commerce tot nieuwe consumptiepatronen, is de handelssector steeds in beweging en steeds op zoek naar nieuw talent. Het beroep van verkoper heeft echter zijn saaie kantjes. In die mate zelfs dat de Franse Gemeenschap het tot nu toe zonder enige cursus verkoop moest stellen. Moest, wat er is een nieuwe loot aan de opleidingsstam. Bénédicte Burton, adjunct-directeur-generaal bij het EPFC, geeft uitleg. Tekst en interview door Gaëlle Hoogsteyn Wie kwam op het idee om een bacheloropleiding verkoop in het leven te roepen? Bénédicte Burton: De vraag naar een volwaardige beroepsopleiding verkoop kwam er vanuit de bedrijfswereld zelf. BECI, die als een van onze inrichtende machten optreedt, kwam op dringend verzoek van haar leden met de vraag om een kwalificerende bacheloropleiding tot stand te brengen. Ook bij Comeos, die de handel en diensten in België vertegenwoordigt, werd dit als noodzakelijk aangevoeld. Onderling zijn wij hierop in gegaan en al snel stelden wij vast dat er in België geen specifieke opleiding tot verkoper was. Vakken beperkten zich vaak tot een hoofdstuk hier en daar in één of andere marketingsyllabus. Idem in onze managementscholen: alleen oppervlakkige, theoretische weetjes kwamen aan bod. De boodschap was dus duidelijk: er moest een opleiding komen die zich op verkoop zou toespitsen. Verkopen is dus een groeimarkt? B.B.: In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alleen al vertegenwoordigt de handelssector 60.000 werknemers. Handel is bovendien een zwaartepunt van de Brusselse New Deal en verkoper biedt als snel groeiend beroep volop werkgelegenheid, kansen én een gevarieerd jobaanbod: product manager, sales promotion manager, handelsattaché, sales manager, enz. Deze opleiding is dus volledig afgestemd op de behoeften van de markt. Voor wie is de opleiding eigenlijk bedoeld? B.B.: Zowel voor de toekomstige warenhuisverkopers als commercieel afgevaardigden in een welbepaalde sector. De opleiding zelf bestaat uit algemene en specifieke vakken die aansluiten op de verwachtingen van de studenten. Hoe ziet het leerplan eruit? B.B.: We willen studenten de algemene vaardigheden aanreiken die ze later kunnen toepassen in hun vakgebied. Concreet willen wij het beroep verkoper professionaliseren. Studenten krijgen vaardigheden mee op het gebied van business development- en planning, netwerk- en sales team beheer alsook onderhandeltechnieken met het oog op de verkoop of het beheer van klantenportefeuilles. Naast de theoretische verdieping is er ook ruimte voor 360 uur (hetzij 9 weken) praktische toepassing in de vorm van een stage. Hoe is de opleiding ingericht? B.B.: Het is een minstens driejarige opleiding van twee avonden per week en één morgencursus op zaterdag, telkens in verschoven uurrooster en verspreid over verschillende modules zodanig dat studenten hun eigen studieduur kunnen bepalen. Cursisten volwassenonderwijs die reeds tewerkgesteld zijn, kunnen via hun opgedane vaardigheden ook van bepaalde cursussen vrijgesteld worden. In februari ging het nieuwe academiejaar in. Tevreden? B.B.: De kop is eraf: studenten en bedrijven tonen interesse, maar het is nog te vroeg om daarover al uitspraken te doen. Het zal dan ook minstens drie tot vijf jaar duren vooraleer er effectief iets gezegd kan worden over de opleiding, zowel qua impact als tewerkstelling van onze afgestudeerden, waarvan de eersten pas in 2018 worden verwacht. ● Meer weten Surf voor het volledig leerplan naar www.epfc.eu. Het EPFC zal op verschillende jobbeurzen aanwezig zijn, waaronder die van het SIEP. Het schoolpersoneel stelt zich verder beschikbaar om vragen van potentiële studenten tijdens de kantooruren te beantwoorden. BECI - Brussel metropool - april 2015 29

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication