TOPIC Brusselse ondernemingen doen een beroep op de diensten van MyMicroInvest; zo bijvoorbeeld Domobios (huismijtbestrijding), Sacriana.com (online wijnverkoop) of Belgibeer. “Wij verwonderen ons aan de verscheidenheid van bedrijven die erin slagen op ons platform kapitaal aan te trekken. Het is niet echt sector gebonden. De meeste van die ondernemingen verkopen producten, maar ook in de dienstensector werden mooie successen geoogst. De enige rode draad is de emotionele dimensie. Elke onderneming heeft een verhaal dat de investeerders aanspreekt”, vertelt Olivier de Duve. Het volume aan online alternatieve financiering per inwoner in Europa Het Belgische crowdfunding platform heeft in 2014 over gans het land 16 participatieve financieringen mogelijk gemaakt, voor een totaal van 3,3 miljoen euro. Dit betekent een stijging van 65%. Het specialiseert zich voornamelijk in het verwerven van aandelen (in tegenstelling tot Look&Fin, dat zich vooral op krediet toespitst). Nochtans vertoont MyMicroInvest ook interesse in leningen (de zogenaamde ‘mezzanine’ formules), met een voorkeur voor vastgoed. Het platform droeg bijvoorbeeld bij tot de financiering van de renovatie van hotel Neufchâtel, in Brussel. Ook andere Financiering op maat Impulse, het Brusselse overheidsagentschap dat ondernemerschap ondersteunt, maakte de som van alle financieringen die de gesteunde beloftevolle jonge ondernemingen in 2014 hebben verkregen. Uit de 46 dossiers die rechtstreeks betrekking hebben op het verwerven van fondsen, blijkt dat krediet nog amper 50% van de ‘financieringsmix’ van jonge ondernemingen vertegenwoordigt. De uiteenlopende verkregen financieringsbronnen verdelen zich als volgt: 50% (voornamelijk bank)krediet, 14% subsidiëring van onderzoek en ontwikkeling (o.a. door Innoviris) en 36% als kapitaal (verwerving van aandelen, risicodragende investeringen). De ondernemer die gewoon naar zijn bankier stapte om zijn zaak op gang te brengen, behoort dus wel degelijk tot de voltooid verleden tijd. “Elk project heeft zijn eigenheden. Elke financieringsmix dus ook. Enkele Hoe duur is Vous voulez faire partie d’un réseau d’entrepreneurs dynamiques ? Wenst u in een netwerk van dynamische ondernemers te worden opgenomen? www.beci.be/sign_up_to_newsletter/ crowdfunding? Wat kost een financieringscampagne door de menigte? Elk platform heeft zo zijn eigenheden en hanteert eigen tarieven. Koploper van de Belgische crowdfunding MyMicroInvest vraagt ongeveer 4.000 euro aan juridische kosten voor de organisatie van een niet gereguleerde campagne (minder dan 100.000 euro) en 12.000 euro voor een gereguleerde campagne (met inbegrip van de aanmaak van een FSMA folder). Op het eerste gezicht veel geld voor een start-up, zeker vergeleken met een kapitaalinzameling via business angels, maar laten we niet vergeten dat een crowdfunding campagne meer is dan een loutere financiële verrichting. Het gaat hier ook en vooral om een marketingactie die bedoeld is om uw zichtbaarheid te vergroten en Chambre de Commerce de Bruxelles Kamer van Koophandel Brussel Avenue Louise 500 Louizalaan 1050 Bruxelles-Brussel feedback van uw (potentiële) klanten te verkrijgen. “Voor KMO’s zal de kost van een crowdfunding in elk geval lager liggen dan een relatief zware marktbenadering waar erelonen van advocaten mee gepaard gaan”, onderstreept Olivier de Duve. Het platform wordt in feite door de investeerder betaald, d.m.v. een totale heffing van 12% (2% per jaar) gedurende de zes jaar van de deelname in het kapitaal. 18 BECI - Brussel metropool - april 2015 (© University of Cambridge and EY 2015-03-05).
21 Online Touch Home