21

Trendy business angels Business angeling is echt niet nieuw. Hierbij gaan privé investeerders, die vaak vroeger zelf ondernemers waren, geld maar ook tijd investeren om jonge ondernemingen te ondersteunen. BeAngels is hun voornaamste netwerk in België. Het bestaat nu 15 jaar en behoort tot de meest invloedrijke in Europa. Nog nooit was de organisatie zo gezond als nu. 2014 werd zelfs een recordjaar, met 20 gefinancierde dossiers, voor een totale waarde van ongeveer 3,3 miljoen euro. In 15 jaar tijd werden op die manier 240 ondernemingen gefinancierd. De investeerders brengen elk gemiddeld 50.000 euro in. Vergeleken met crowdfunding vereist business angeling heel wat voorbereidend werk van de betrokken onderneming (om een overtuigend businessplan te ontwikkelen), maar duur is het niet (500 euro voor een ‘pitch’). Met dit proces worden bovendien vaak doorslaggevende externe vaardigheden verworven. In ruil moet de ondernemer zich transparant opstellen en voor kritiek openstaan. Olivier de Duve (MyMicroInvest): “Wij verwonderen ons aan de jaren geleden durfden de banken zich nog buiten de strenge normen van hun risicobeleid te wagen om ondernemers te ondersteunen. Sinds de financiële crisis is financiering door een bank voor ondernemers echter veel moeilijker te verkrijgen. Ze zijn dus verplicht zich tot alternatieve oplossingen te wenden”, vertelde onlangs impulse.brussels financieringsdeskundige Rodolphe d'Udekem aan de krant Le Soir. ● verscheidenheid van bedrijven die erin slagen op ons platform kapitaal aan te trekken. Het is niet echt sector gebonden.» De ‘winwinlening’ wint terrein in Vlaanderen Jaar in, jaar uit overtuigt de ‘winwinlening’ als fiscale maatregel steeds meer mensen om in Vlaamse KMO’s te gaan investeren. Het systeem werkt heel eenvoudig: om het even wie maximaal 50.000 euro in een onderneming investeert, kan 2,5% van het geïnvesteerde bedrag van de fiscus terugwinnen. Van zijn kant kan de KMO of starter (minder dan 250 personeelsleden en/ of minder dan 50 miljoen omzet) onder deze vorm leningen aangaan voor een maximum van 200.000 euro per jaar. De maatregel aast natuurlijk vooral op familieleden, vrienden en kennissen die een financieel duwtje in de rug willen geven aan ondernemers die ze enigszins kennen. Deze kredietvorm heeft een standaardduur van acht jaar, weliswaar met de mogelijkheid van een vroegtijdige terugbetaling. De intrestvoet mag niet hoger liggen dan de wettelijke intrestvoet (2,75% in 2014), maar ook niet lager liggen dan de helft van deze waarde. Deze in 2006 gelanceerde maatregel wordt natuurlijk aan een aantal voorwaarden onderworpen, die u op de website van de met dossiercoördinatie belaste Participatiemaatschappij Vlaanderen terugvindt: www.pmv.eu. Elke investering moet via een online formulier worden bekendgemaakt. Jonge ondernemers hebben zelfs het online platform www.winwinnaar.be in het leven geroepen om cash-behoevende bedrijven en potentiële investeerders met elkaar in contact te brengen. De maatregel kende niet het overweldigend succes dat sommigen hadden aangekondigd. Toch boekt de ‘winwinlening’ jaarlijks vooruitgang. Zo werden er in 2014, 1945 leningen geregistreerd voor een totaal bedrag van 53,5 miljoen. Het jaar voordien waren dit slechts 1.669 dossiers, voor een totaalbedrag van 46,5 miljoen. Dit betekent toch wel 15% toename in een jaar tijd. Het gemiddelde bedrag van de winwinlening schommelt rond 27.500 euro. De maatregel ondersteunt bedrijven uit allerlei sectoren, echter met een overwicht van handelszaken (19,27%), vrije beroepen en wetenschappelijke en/of technische beroepen (15,48%), en de bouw (10,85%). Vooral beginnende bedrijven (starters die minder dan vijf jaar oud zijn) hebben hierop een beroep gedaan: ze vertegenwoordigen 1073 leningen op een totaal van 1945. Wij vernemen uit goede bron dat de ‘winwinlening’ ook in Wallonië en in Brussel heel wat belangstelling opwekt. Discussies zijn dus aan de gang. Met deze maatregelen wou Vlaanderen zelf zijn concurrentievermogen verdedigen ten opzichte van Nederland, waar risicodragende investeringen nog verder worden bevorderd door de zogenaamde ‘Tante Agatha’ formules. ● O.F. BECI - Brussel metropool - april 2015 19 R.T.

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication