19

Herontdek Brussel Veerkracht om te overleven De vooruitzichten en het groeipotentieel zagen er dus rooskleurig uit. Toen kwam het coronavirus. “Zoals iedereen hebben wij deze crisis niet zien aankomen. Wanneer de regering besloot om de horecasector te sluiten, werden wij gedwongen om zeer snel maatregelen te treffen. Onze prioriteit was het behoud van het recht op werkloosheid voor gans ons personeel. In dit opzicht is het wel goed dat maatregelen werden genomen voor de werknemers, maar ook voor de uitbaters van restaurants, namelijk wat betreft de terugbetaling van bankleningen, uitstel van btw, van sociale zekerheidsbijdragen enz. Gelukkig hadden we genoeg cashflow om onze verbintenissen van vóór de epidemie na te komen.” “De evolutie van de gezondheidscrisis in Europa heeft ons snel doen inzien dat ze veel langer zou aanslepen dan de twee sluitingsweken die de regering oorspronkelijk had aangekondigd”, aldus nog Arthur Lhoist. De tweede prioriteit van Tero was dan ook een manier vinden om het contact te behouden met de klanten en de productie van de hoeve verkocht te krijgen. “Een traiteurdienst was een vanzelfsprekende oplossing. In een week tijd bedachten we een model en een aanbod. We zorgden ervoor dat onze koks twee dagen per week het werk zouden hervatten, weliswaar met minder personeel en met inachtneming van de sanitaire maatregelen.” Concreet biedt Tero half-afgewerkte producten voor afhaalmaaltijden, naast gebruiksklare bereidingen. “De klanten moeten bepaalde gerechten nog even laten garen of bakken, maar dat kan precies leuk zijn, zeker in tijden van lockdown.” Al gauw lanceerde Tero bovendien de verkoop van groenten en vlees via korte bevoorradingsketens om het productieoverschot van de hoeve aan de man te krijgen. “We hebben dus voor diversificatie gekozen om zoveel mogelijk activiteiten in stand te houden. We zijn van plan om dit aanbod verder te ontwikkelen tot wanneer de restaurants weer opengaan. Eventueel zouden wij hiermee ook op langere termijn kunnen doorgaan, in aanvulling van onze dienst in de restaurantzaal. De integratie van de hoeve in ons model geeft meer veerkracht aan ons project en helpt ons deze crisis met meer gemoedsrust te doorstaan.” Een opleving in twee stappen Arthur Lhoist wenst en verwacht de heropening van de restaurants in de zomer, en bereidt er zich op voor. “We gaan voor een optimistische houding. We zullen klaar zijn voor een heropening zodra het mag, conform de gezondheidsvoorschriften. Onze financiële duurzaamheid blijft echter een prioriteit en wij voorzien de mogelijkheid om onze activiteiten zo nodig te diversifiëren of te reorganiseren in functie van de voorwaarden tot hoogstens 50% van zijn capaciteit zal draaien, en een tweede fase rond de maand september, met hopelijk minder beperkingen. “Vanzelfsprekend is dit een persoonlijke visie aan de hand van gegevens waar niemand vat op heeft. Het is eerder een kwestie van aanvoelen”, verduidelijkt hij. Succes dankzij een sterke gemeenschap De reactie van klanten valt moeilijk te voorspellen. “Wij weten niet hoe de klanten gaan reageren, of ze graag opnieuw het restaurant gaan bezoeken of ervoor zullen terugschrikken. We gaan De integratie van de hoeve in ons model geeft meer veerkracht aan ons project en helpt ons deze crisis met meer gemoedsrust te doorstaan. van de heropening en de vraag van onze klanten. Onze traiteurdienst voor afhaalgerechten heeft aangetoond dat we onze activiteiten snel kunnen hervatten”, verzekert hij. Tero wil vooral zoveel mogelijk medewerkers weer aan het werk krijgen en de klanten tevreden stellen. Dat zal niet van de ene dag op de andere gebeuren. De oprichter van Tero voorziet een opleving in twee fasen: de eerste met strenge maatregelen op alle niveaus (social distancing, wegwerpof digitale menu’s, minder klanten in de zaal …), waarbij het restaurant op 30 er vanuit dat mensen in België graag uitgaan en zich graag vermaken.” Arthur Lhoist is er trouwens van overtuigd dat het contact dat met de gemeenschap werd behouden en het aanbod van alternatieve cateringdiensten de klanten zal aanzetten sneller terug te keren. “Wij wilden een band houden met onze clientèle en onze gemeenschap. Via de sociale netwerken hebben we ons optimisme kunnen overbrengen en onze veerkracht aangetoond. Dit zijn kernwaarden van ons project.” ● Gaëlle Hoogsteyn Brussel Metropool - juni 2020 ❙ 17 D.R.

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication