Ideeën hebben dat drones hen kunnen helpen in hun activiteiten. Wij bieden geïntegreerde oplossingen voor kritieke opdrachten waarbij veiligheid belangrijk is. Ik denk aan het vervoer van organen tussen ziekenhuizen in stedelijke gebieden of de inspectie van windturbines in zee. Sabca werkt aan een globale oplossing voor deze industriële operatoren die niet vertrouwd zijn met de luchtvaart. Wat zijn, voor Sabca, de uitdagingen voor 2020 en de korte termijn? Ten eerste ons blijven ontwikkelen tot een vlaggenschip van de Belgische industrie: stevig, winstgevend en competitief. Onze grote troef is dat we onder één dak een zeer brede waaier aan beroepen hebben. Dat maakt ons vrij uniek. De tweede uitdaging is, zoals vermeld, de vervanging van programma’s die ten einde lopen. Ook belangrijk is dit jaar de viering van ons honderdjarig bestaan. 2020 staat bol van Ik geloof dat de industrie een belangrijke rol te vervullen heeft in een samenleving. Ik pleit dan ook voor het behoud van duidelijk industriële banen in Europa, in België en in stedelijke gebieden. de gebeurtenissen, waaronder natuurlijk de verjaardagviering op 16 december. De derde uitdaging is onze zoektocht naar een nieuwe aandeelhouder die nieuwe energie en middelen zal inbrengen en de ontwikkeling van Sabca op die manier zal versnellen, na het vertrek van de groep Dassault (nvdr: dit is ondertussen gebeurd via het duo gevormd door de federale overheidsholding FPIM en Sabena Aerospace. Zie kaderverhaal). Is volledig automatisch vliegen tegen 2030 mogelijk? 2030 is een beetje te dichtbij. Net als bij elektrische auto’s is het vooral een kwestie van aanvaarding door de samenleving. De technologie is beschikbaar. Maar alle maatschappelijke, juridische, verzekerings- en aansprakelijkheidsaspecten moeten nog worden gedekt. De volgende stap is de ‘single pilot cockpit’ en pas daarna de onbemande cockpit. Sabca is ermee begonnen via de drones, die onder andere als kenmerk hebben dat ze volledig autonome oplossingen bieden. Een laatste, eerder anekdotische vraag. Met onderwerpen als Ariane 5, raketten of ruimtetoerisme op de achtergrond, welke kijk hebt u op ruimtevaart vandaag? Een fascinerend en boeiend onderwerp, dat veel mensen aan het dromen zet. Maar ook een van de drijvende krachten achter de technologische ontwikkelingen. Ik geloof dat ruimtetoerisme eerder anekdotisch zal blijven, hoewel veel landen in de nabije toekomst in ruimtevaart gaan investeren. Het is van groot belang dat Europa zelfstandig toegang behoudt tot de ruimte, omdat de economische ontwikkeling aan Europa zeer binnenkort zal berusten op digitale technologie. Dit gaat gepaard met satellieten en de draagraketten die ze in een baan om de wereld brengen. De bewaking van grenzen en de ecologie hebben ook behoefte aan ruimtevaart. Europa heeft trouwens het budget voor de lucht- en ruimtevaartsector verhoogd. Beleidsmensen beseffen dat het van fundamenteel belang is om een soevereine toegang tot de ruimte te behouden. ● Emmanuel Robert en Vinciane Pigarella Dit gesprek kunt u integraal beluisteren via de Brussel Metropool podcast: www.beci.be/ podcast. Sabca overgenomen door FPIM en Sabena Aerospace. Ons interview met Thibauld Jongen vond plaats kort voor de aankondiging van de overname van Sabca door de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) en Sabena Aerospace, begin februari. Sabca was tot dan toe voor het grootste deel in handen van de groep Dassault en wordt nu opnieuw volledig Belgisch. “Sabca heeft een lange weg afgelegd”, verklaart Thibauld Jongen, “en heeft enkele moeilijke, ja zelfs verontrustende jaren achter de rug. De onderneming had een nieuwe dynamiek nodig na drie jaar transformatie.” Dit nieuw elan wordt dus verwacht van de FPIM, een financieel orgaan van de Belgische Staat, en vooral van Sabena Aerospace. “Een Belgische en industriële aandeelhouder die volledig op dezelfde golflengte zit als de strategie en de visie van Sabca”, zegt een opgetogen Thibauld Jongen. Op die manier krijgt “Sabca een nieuwe motor voor een nieuwe eeuw.” Sabca stelt een duizendtal werknemers tewerk in Haren, Gosselies, Lummen en Marokko. De omzet benaderde in 2019 200 miljoen euro. Sabena Aerospace behaalde met 400 medewerkers een omzet van 55 miljoen euro. Brussel Metropool - maart 2020 ❙ 13
16 Online Touch Home