16

Ideeën Voor of tegen de wagen op waterstof? Het jongste Autosalon bracht wagens op waterstof weer voor het voetlicht. Hiermee laaide het debat opnieuw op tussen de vurige voorstanders en de felle tegenstanders van dit soort brandstof. Jonas Cautaerts, Business Development bij Dats24 Damien Ernst, hoogleraar aan de Universiteit van Luik en energiespecialist Waterstof draagt bij aan een efficiënte en duurzame mobiliteit. Duitsland beschouwt waterstof trouwens als de brandstof van de toekomst. Binnen de groep Colruyt zijn wij, wat België betreft, van mening dat waterstof als brandstof inderdaad deel moet uitmaken van de oplossingen die we aanbieden. Enerzijds omdat deze brandstof uit hernieuwbare bronnen kan worden geproduceerd. Anderzijds omdat waterstof tanken heel snel verloopt en de bestuurder hierdoor in zeer korte tijd voldoende bereik geniet. Onze groep ontwikkelt zijn distributienetwerk. In ons Dats24 tankstation in Halle verdelen we al het volledige gamma conventionele en groene brandstoffen, met inbegrip van CNG en waterstof. Onze windturbines creëren de elektriciteit waarmee we waterstof produceren. Daar blijft het niet bij: een tweede Dats24 tankstation zal vanaf de maand november waterstof aanbieden in Haasrode, langs de A2 autosnelweg. Een derde station is voorzien tegen maart 2021 in Wilrijk, vlakbij Antwerpen. En we overwegen verdere projecten in de omgeving van Luik en Gent. Ik wil er nog even aan toevoegen dat deze brandstof ideaal is voor het vervoer van zware ladingen. Sommige vrachtwagens van onze groep gebruiken het trouwens al. Waterstof heeft voor auto’s geen enkele toekomst. De reden is eenvoudig: voor één eenheid energie verbruikt door een auto op waterstof, zult u 2 tot 3 keer minder kilometers afleggen dan met dezelfde eenheid energie in een elektrische wagen met oplaadbare batterijen. Hierbij maakt het niet uit of de auto op waterstof is uitgerust met een interne verbrandingsmotor (waarbij het waterstof direct in de motor explodeert) of met een brandstofcel (die waterstof omzet in elektrische stroom). Voorstanders zeggen dat waterstof tanken zeer snel gebeurt. Dat klopt, tenminste als je een tankstation vindt dat dit soort brandstof verdeelt. Met uitzondering van de waterstofpomp van de groep Colruyt in Halle en van een andere pomp in Evere, vlakbij het hoofdkantoor van Toyota, ken ik er geen. Met elektriciteit is het radicaal anders: die is overal aanwezig. Een eenvoudig stopcontact volstaat om een elektrische wagen op te laden. Bovendien installeren steeds meer bedrijven laadstations, die automatisch laden bieden zodra het voertuig voor het kantoor is geparkeerd. Zoiets kan uiteraard niet met waterstof. Tot slot stel ik vast dat dankzij massaproductie en innovaties, de prijs van batterijen tijdens de afgelopen jaren sterk is gedaald. Van $ 250 per kilowattuur in het begin zijn er nu teruggevallen tot ongeveer $ 100. Dit is zeker niet het geval voor waterstof, een dure brandstof. ● Johan Debière 14 ❙ Brussel Metropool - maart 2020 © belgaimage

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication