14

Ideeën Thibauld Jongen: “Economie, grensbewaking, milieubeleid … Niet zonder ruimtevaart” Thibauld Jongen staat aan het roer van de Sabca, een grote naam in de Belgische luchtvaartindustrie, betrokken bij programma’s als Airbus of Ariane. De onderneming viert weldra zijn 100-jarig bestaan en behoort tot de zeldzame industriële spelers in Brussel. Vorming, duurzaamheid en zelfs ruimtetoerisme: Thibauld Jongen bespreekt de uitdagingen van zijn bedrijf en de ganse sector. Vandaag kampt de lucht- en ruimtevaartindustrie met ecologische, sociale en politieke druk, naast stijgende kosten en talentbeheer. Wat is de aanpak? Een uitdaging houdt ons al drie jaar bezig: de digitale aanpassing aan een geglobaliseerde wereld. Dankzij deze evolutie zijn we opnieuw sterk, winstgevend en competitief. Toch liggen andere uitdagingen op de loer. We moeten nieuwe programma’s uitdokteren om andere te vervangen, die ten einde lopen. Zo bijvoorbeeld de A380, waarvan de productie werd stopgezet, of Ariane 5. Een ander struikelblok is onze vestiging in het stedelijk gebied, waar de loonkosten hoog liggen. We moeten zulke kosten terugschroeven door de toegevoegde waarde te verplaatsen naar waar ze zinvol is. Vandaar onze dochteronderneming in Marokko, voor de arbeidsintensieve assemblage van producten. Met dit nieuwe filiaal wensen we onze competitiviteit in een opwaartse spiraal te brengen en het werk met een hoge toegevoegde waarde weer naar Brussel en naar onze andere Belgische vestigingen te halen. U behoort tot de zeldzame industriële ondernemingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Daar gaan toch uitdagingen mee gepaard? Is het nog mogelijk om stad en industrie met elkaar te verzoenen? Ja, zeker en vast. De aanwezigheid van industrie is volgens mij van groot belang in een samenleving. Als we morgen uitsluitend focussen op diensten, zullen we al onze producten tegen hoge 12 ❙ Brussel Metropool - maart 2020 prijzen in het buitenland moeten kopen. Industriële banen horen in België en meer bepaald in stedelijke omgevingen thuis. Op die manier blijven we deel uitmaken van een wereldwijd ecosysteem en bieden we kansen aan ingenieurs en geschoold personeel, die zich dan niet buiten de stad hoeven te verplaatsen. Een van de voordelen van een vestiging in de stad, is de beschikbaarheid van geschoolde werknemers in de regio. Bovendien kunnen we rekenen op de steun van het Brussels Gewest voor onderzoek en ontwikkeling, innovatie en vorming. Even over het milieu. Wat wordt concreet gedaan om de koolstofimpact van vliegtuigen te reduceren? Sabca heeft al een aantal goede praktijken ingevoerd. We beschikken bv. over een van de grootste zonnepanelenparken in Brussel. Het produceert evenveel elektriciteit als het jaarlijks verbruik van 300 huishoudens. We hebben de lampen vervangen door LED’s, we verbruiken minder voor verwarming enz. Specifiek voor de luchtvaart mikken de initiatieven op minder brandstofverbruik in de hele toeleveringsketen. Dit betreft niet alleen vliegtuigen in de lucht, maar ook – stroomopwaarts – productie, assemblage, vervoer enz. Ik zou zeggen dat de luchtvaartindustrie zich zeer bewust is van de uitdagingen en de afgelopen tien jaar heel wat vooruitgang heeft geboekt. Strategisch: jullie hebben een droneprogramma ontwikkeld. Wat kunt u ons daarover vertellen? Deze unieke activiteit hebben we in het leven geroepen vanwege alle vaardigheden die de Sabca tijdens de afgelopen 100 jaar heeft opgebouwd. We zochten naar nieuwe groeiperspectieven. We zijn ons dan ook gaan richten tot industriële klanten, energieproducenten, energietransporteurs en producenten van offshore windparken die het gevoel

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication