30

Christophe Widart (Nexans) Het samenbrengen van ideeën, en in dit geval het ontstaan van synergiën zal een troef van het project 30/30/30 zijn. Het idee is om ‘out of the box’ te denken, buiten de platgetreden paden en eerder samen te werken dan te concurreren. Van links naar rechts: Juan Philippe De Groote (Eole Engineering), Mikaël Angé (Tractebel), Leo Exter (Hack Belgium) en Christophe Widart (Nexans). zelfde grootorde zijn of dezelfde visie op duurzaamheid hebben. “Het samenbrengen van ideeën, en in dit geval het ontstaan van synergiën zal een troef van het project 30/30/30 zijn”, meent Olivier Willocx. “Het idee is om ‘out of the box’ te denken, buiten de platgetreden paden en eerder samen te werken dan te concurreren.” Alain Delombaert (Vivaqua) Tijdens de eerste bijeenkomst hebben de leidinggevenden over enkele mogelijke pistes nagedacht. Zo bijvoorbeeld de uitdagingen gelinkt aan de elektrische mobiliteit, die de komende maanden in Brussel zal toenemen. Men heeft het vooral over de voordelen ervan: minder CO2 -uitstoot. Maar weinigen Nele Van Malderen (Proximus) beseffen in welke mate de infrastructuur aangepast moet worden. Vanaf nu moeten we gaan nadenken over elektriciteitstoevoer in parkings en veiligheidsnormen ontwikkelen in geval van brand door een batterij. Een andere uitdaging is de ondersteuning: “Als mensen niet begeleid worden bij deze overgang, kan die op een sisser aflopen”, legt een aanwezige verantwoordelijke uit. Laten we het ook eens over telewerk hebben. Op het vlak van mobiliteit is dat een goede zaak. Maar het is ook energieverslindend. De CO2 -impact zal Roland Cracco (Interparking) 28 | Beci Activiteitenverslag 2019 hoger liggen voor het verwarmen van het huis van een particulier op een winterdag dan voor de verplaatsing met de wagen van thuis naar het werk. In Brussel is het verwarmen van gebouwen een grotere CO2-uitstoter (61%) dan het vervoer (29%). December 2019: einde eerste fase Duurzaamheid moet bovendien gepaard gaan met technologische investeringen en gegevensverzameling – wat in sommige domeinen onbestaande is – om zo de behoeften te kunnen analyseren. Er werd al een lijst met ideeën opgesteld waaruit veelbelovende projecten gekozen kunnen worden. In het 30/30/30-project zullen er geen ideeën opgenomen die minder dan 0,3% uitstootvermindering zouden opleveren. De eerste fase, waarvoor het budget op 100.000 euro wordt geschat, zal in december 2019 aflopen. Zo kan er een short list van 30 ideeën opgesteld worden, aangebracht door de verschillende betrokken Brusselse bedrijven. Tijdens de tweede fase, die in 2020 gepland is, moeten de weerhouden concepten geconcretiseerd worden in samenspraak met de bedrijven en het politieke beleid. In de laatste fase van het project komt er een communicatie- en sensibiliseringscampagne voor het grote publiek. “Zelfs al moeten de projecten een voordeel opleveren, het belangrijkste doel is dat ideeën worden samengebracht en dat Brussel op de kaart gezet wordt”, besluit Olivier Willocx. Bedrijven die hun steentje willen bijdragen, kunnen nog op de trein springen en Beci contacteren. Het is nooit de laat voor duurzaamheid! •

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication