14

Ideeën De avond werd afgesloten met de overhandiging van het Charter 2030, dat ondertekend werd door de eerste partners van de City Climate Challenge: AG Real Estate, Brussels Airport Company, de Confederatie Bouw van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Edenred, Engie, Europcar Mobility Group, G.M. Electronics (GME), ING, Interparking, Iris Group, Jeasy, LeasePlan, Micropole, PashaParking, Sibelga, SNCB/NMBS, Sodexo, Solvay, Total, Tractebel, Veolia en VINCI Energies Belgium. City Climate Challenge: ondernemers zetten zich in voor het klimaat Eind juni lanceerde een tiental bedrijven op initiatief van Beci het project City Climate Challenge 303030. Zij gaan de uitdaging aan om tegen 2030 de CO2 in Brussel met 30% te verminderen, dankzij 30 samenwerkingsprojecten. Drie maanden later waren enkele honderden ondernemers aanwezig bij de overhandiging van het Charter 2030 aan de Brusselse regering, nu in naam van een twintigtal geëngageerde partners. “ M eer dan 600 personen hadden zich voor de 303030-avond aangemeld! De Brusselse bedrijven beseffen heel goed dat er inspanningen nodig zijn voor het klimaat”, aldus Olivier Willocx, CEO van Beci. “Onze bedrijven beschouwen dit privé-initiatief trouwens niet als een verplichting. Zij willen echt de daad bij het woord voegen.” 12 ❙ Brussel Metropool - december 2019 -uitstoot Peter Wittoeck, Diensthoofd Klimaatverandering van de FOD Volksgezondheid, verduidelijkte de doelstellingen van de Akkoorden van Parijs van 2015 voor het talrijke publiek in de Club van Lotharingen. 195 landen en de EU zijn toen de verbintenis aangegaan om de klimaatopwarming te beperken tot 1,5°C, de CO2-uitstoot tussen 2010 en 2030 te verminderen met 45% en klimaatneutraal te zijn tegen 2050. Dit is alleen maar haalbaar door krachtdadig en collectief actie te ondernemen, ook de bedrijven. Daarom lanceerde Beci de City Climate Challenge en rekent het op de expertise van CO2logic, dat gespecialiseerd is in het meten en beperken van de koolstofvoetafdruk. “De hele wereld stoot jaarlijks 40 miljard ton CO2 uit”, zegt de CEO van het bedrijf, Antoine Geerinckx. “Dat heeft niet alleen een impact op het klimaat, maar ook op economische sectoren zoals de landbouw. Aan de uitstoot zijn dus kosten verbonden, 220 tot 417 euro per ton, afhankelijk van de raming. Als nu niemand betaalt, schuiven wij de rekening door naar onze kinderen en kleinkinderen. Daarom willen wij het goede voorbeeld geven aan de hand van 30 projecten.” “Diesel, benzine en LPG uit de stad verbannen” “De klimaatuitdaging maakt deel uit van het beleid van mijn regering en wij rekenen op de verantwoordelijkheidszin van de Brusselse ondernemers om er werk van te maken”, verklaarde minister-president Rudi Vervoort via een videolink. Vrijwel de hele Brusselse regering was op het podium aanwezig (behalve staatssecretaris Nawal Ben Hamou). “In dit verband kan ik het initiatief 303030 alleen maar toejuichen.” In het daaropvolgende debat hielden minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) en minister van Klimaattransitie Alain Maron (Ecolo) een pleidooi voor alternatieven voor de auto: “Elke ochtend zitten de pendelaars die in Brussel komen © Isopix

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication