Ideeën werken vast in de files. En files zijn vervuilend, vervelend en stresserend. Als er 20% minder auto’s richting de hoofdstad rijden, zijn er geen files meer. De meest vervuilende voertuigen worden nu al geweerd uit de Lage Emissie Zone. Tegen 2030 willen wij ook dieselvoertuigen uit de stad verbannen en tegen 2035 LPG en benzine. Maar het elektriciteitsnetwerk moet die maatregelen kunnen opvangen. Wij moeten het aantal laadpalen voor elektrische auto’s verhogen. De aankoop van elektrische voertuigen moet fiscaal gestimuleerd worden door een gunstige verkeersbelasting. Nog te veel parkeermogelijkheden buiten de straten en lanen blijven onbenut. En het aantal P+R randparkings rond de stad moet worden uitgebreid.” Elke Van den Brandt legde vooral de nadruk op alternatieven voor de auto: “Er moeten meer treinen rijden, het aantal elektrische bussen in Brussel moet stijgen, mensen moeten meer de klassieke of elektrische fiets gebruiken, we moeten iets doen aan het grote aantal bestelwagens, …” Om een gedragsverandering tot stand te brengen aarzelde de minister van Mobiliteit niet om een omstreden idee op tafel te leggen: de kilometerheffing. Die zou volgens haar de jaarlijkse forfaitaire verkeersbelasting moeten vervangen. “De technologie om dit in te voeren is er”, beweerde zij. Is energie binnenkort een luxe? Wordt energie verbruiken om je te verplaatsen, iets te verlichten of iets te produceren geen luxe in een koolstofvrije wereld, zowel voor de burger als voor bedrijven? “Ja en neen”, antwoordde Alain Maron. “De kans is inderdaad groot dat de prijs per kWh zal blijven stijgen. Maar dat was eerder ook al het geval. Waar het op aankomt, is om steeds minder te verbruiken en zo dicht mogelijk bij nul koolstofuitstoot te komen. Want uiteindelijk hoef je niets te betalen voor energie die je niet verbruikt.” Bovendien zal het berekenen van de energiebelasting alleen maar complexer worden: “Bij het bepalen van de energieprijs spelen in de toekomst veel factoren een rol: de beschikbaarheid van energie, het moment waarop je verbruikt, de verbruikte hoeveelheid, …”. Bedrijven kunnen hun voordeel doen met die uitdaging: “Door aan te sluiten bij deze inspanningen om minder te verbruiken, creëren bedrijven voor zichzelf economische opportuniteiten en kansen om aan te werven”, meende Barbara Trachte (Ecolo), staatssecretaris belast met Economische Transitie. “Bedrijven die inspanningen leveren om hun energieAntoine Geerinckx verbruik te matigen genieten nu al bepaalde maatregelen en stimulansen in de vorm van premies. Maar er komen nog andere stimulansen, naast flankerende en financieringsmaatregelen. En vergeet niet dat bedrijven niet alleen overheidssteun ontvangen, maar ook inkomsten halen ui overheidsbestellingen en -opdrachten, want het Gewest en de overheden investeren veel. En in de toekenningscriteria van overheidsopdrachten kunnen milieu-eisen worden opgenomen.” Peter Wittoeck Werkgelegenheid, opleiding en de digitale samenleving Anderzijds betreuren veel bedrijven het dat ze niet genoeg gekwalificeerde kandidaten vinden om hun vacatures op te vullen. “Natuurlijk heb ik liever dat ze Brusselaars aanwerven dan elders te gaan zoeken”, benadrukte Bernard Clerfayt (Défi), minister van Werk en Beroepsopleiding. “Wij zullen de opleidingen voor de knelpuntsectoren aanpassen. Ze moeten beter aansluiten bij de behoeften van de werkgevers. Ik wil het alternerend onderwijs ook verder uitbouwen, dat heel succesvol is in onze buurlanden.” Hij had het ook over de Digitalisering, die tot zijn bevoegdheden behoort: “Ik ben er niet zeker van dat de Brusselse administraties al even ver zijn gevorderd met de digitalisering als onze bedrijven. Dit wordt een van onze doelstellingen om het burgers en bedrijven gemakkelijker te maken.” Pascal Smet (one.brussels), staatssecretaris belast met Stedenbouw, sloot zich hierbij aan: “Wij moeten de ondernemers helpen, bijvoorbeeld om vergunningen te verkrijgen. Om één en ander sneller te doen gaan, zullen wij personeel aanwerven, digitaliseren en de aanvraagprocedures automatiseren. Ik ben onlangs in Lissabon geweest: er heerst momenteel een enorme concurrentie tussen steden. Daarom moeten wij bedrijven die in Brussel willen blijven of er zich willen vestigen maximaal steunen.” Sven Gatz (Open Vld), minister van Financiën, hield een pleidooi voor 5G: “Brussel moet een digitale stad worden en daarvoor is 5G noodzakelijk. De invoering ervan moet zo veilig mogelijk gebeuren, in overleg met de federale overheid en private partners.” Aan het einde van dit hoogstaande debat formuleerde de voorzitter van Beci, Marc Decorte, de conclusie: “Het klimaat is voor ons als ondernemers niet alleen een uitdaging, maar biedt ons ook kansen om creatief te zijn en innoverende oplossingen te vinden.” ● Julien Semninckx Info www.303030.eu Bruxelles Métropole - december 2019 ❙ 13 © Isopix © Isopix
16 Online Touch Home