Internationaal Netwerk EEN helpt bedrijven exporteren: 4 voorbeelden Op zoek naar partners? Wilt u contacten leggen of aan vakbeurzen deelnemen? Hebt u informatie nodig over lokale belastingstelsels of reglementeringen? Wenst u mee te dingen naar internationale overheidsopdrachten? Enterprise Europe Network steunt KMO’s die zich internationaal willen ontplooien. Deze vier voorbeelden spreken boekdelen. groeien door en nieuwe product of een innoverende dienst te ontwikkelen, dan komt het dossier bij hub.brussels terecht: “Andere dossiers leggen de omgekeerde weg af. De twee EEN-teams werken dus volledig complementair.” “Brusselse KMO’s en hun internationale doelstellingen zijn altijd ons uitgangspunt en samen met de experts van het netwerk in andere landen zoeken wij naar klanten of partners ter plaatse. Het systeem werkt in beide richtingen, want experts bij Beci speuren de lokale markt af en informeren hun collega’s in het buitenland over de reglementeringen in België of Brussel.” Aangezien vier voorbeelden meer duidelijk maken dan een leest u hier hoe Beci Brusselse s concreet heeft geholpen: "D e kracht van Enterprise Europe Network schuilt in hun 3.000 experts over de hele wereld”, meent JeanPhilippe Mergen, die bij Beci verantwoordelijk is voor het EEN-netwerk. “In de 65 deelnemende landen – daar zitten de EU-landen bij, maar ook China, Japan, Vietnam, de VS, Mexico en Turkije, om er maar enkele te noemen – staan de experts rechtstreeks in contact m de bedrijven in hun regio. Zij kunnen helpen om de lokale te benaderen, de reglementering uit te leggen of prospects en c contacten voor onze klanten voor te stellen. Zij organiseren daarvoor zakelijke evenementen of stellen hun adresboekje ter beschikking. EEN is ook een platform om contacten te leggen: de experts stellen er profielen van bedrijven op die partners zoeken. EEN probeert dus om bedrijven met elkaar te matchen.” In het Brussels Gewest werken de EEN-experts in twee teams, die de hele tijd in contact met elkaar staan: één team is bij hub.brussels aan de slag en werkt er rond innovatiesteun, het andere heeft zich bij Beci gespecialiseerd in advies en diensten voor internationale ontwikkeling. “Wij staan ter beschikking van alle bedrijven met internationale ambities of die al in het buitenland actief zijn en die aan prospectie op nieuwe markten willen doen”, aldus Jean-Philippe Mergen. Als een bedrijf wil ghen (wandelschoenen): tners vinden” ghen is de voortzetting van het Ancienne Maison Dubois, dat in 1951 werd opgericht. Het verdeelt in België onder andere schoenen van de merken Sebago, Aigle en Caterpillar Safety. Het bedrijf zet ook al 25 jaar een eigen assortiment andelschoenen in de markt, onder de merknaam Berghen. In de Benelux staat het bedrijf stevig in zijn schoenen, nu komt het erop aan de schaal te vergroten. Caroline Bouckaert, Product Manager: “Wij willen ghen ook in Frankrijk en Duitsland ond krijgen. Dit zijn heel aantrekkelijke markten, met consumenten die vrijwel hetzelfde profiel hebben als in België. Daarom zoeken wij er partners. De EEN-experts bij Beci hebben voor ons een aanspreekpunt gevonden dat Berghen op beide markten vertegenwoordigt. Op het online contactplatform werden twee profielen geplaatst, voor distributeurs en agenten.” Caroline Bouckaert is op die manier op het spoor gekomen van een belangrijke vakbeurs in Lyon. In oktober heeft ze eraan deelgenomen: “Wij waren op zoek naar tussenpersonen voor Frankrijk. Onze expert kan terugvallen op zijn uitgebreide netwerken en hij brengt originele ideeën aan. Ook voor Duitsland heeft hij ons geholpen om te bepalen welke elementen onmisbaar zijn om handelscontracten te sluiten Brussel Metropool - november 2019 ❙ 33 © Getty
36 Online Touch Home