29

Mobiliteit : apps om de stad te ontlasten Deelauto's en elektrische steps vergemakkelijken de mobiliteit in de hoofdstad, maar volgens sommige specialisten moet de Brusselaar nog steeds een mentaliteitswijziging doorstaan. V.R W at als u dankzij de digitale technologie files kon vermijden? Dankzij de nieuwe ‘Smart Mobility’ wordt die hypothese elke maand ietwat reëler. In 2017 schakelde auto-importeur en -distributeur D'Ieteren een versnelling hoger door Lab Box te lanceren, een ‘start-studio’ gewijd aan de verbonden mobiliteit. “De start-studio is een soort laboratorium waarin een intern team apps ontwikkelt om de mobiliteit in de steden te vergemakkelijken,” vertelt Michaël Grandfils, hoofd van Lab Box. Momenteel werken ze aan zes toepassingen, waarvan de bekendste waarschijnlijk Poppy is, als vervanging van deelauto Zipcar. Laten we ook Skipr (foto hiernaast) niet vergeten, een dienst die verschillende oplossingen biedt (metro, auto, scooter...) om van punt A naar punt B te gaan, of MyMove, dat werknemers van een bedrijf een alternatief biedt voor bedrijfswagens. Lab Box is niet het enige initiatief rond verbonden mobiliteit. Uiteraard vermelden we hier ook MO, een ruimte die bedoeld is voor 2.0-initiatieven op vlak van mobiliteit, en dat Beci promoot. Daarnaast werkt ook Brussel Mobiliteit, een openbare dienst van het Brusselse Gewest, aan dit thema. “Het idee van Brussel Mobiliteit is vooral gebruik maken van technologie om diensten te beheren, zoals de verkeerslichten, coördinatie van de werven of de intensiteit van verlichting in de stad,” zegt Camille Thiry, communicatieverantwoordelijke bij Brussel Mobiliteit. “Tegelijkertijd delen we open data, zoals over de ligging van de zones 30 of de fietsinfrastructuur, om zo startende bedrijven te helpen hun eigen toepassingen te ontwikkelen.” Het is duidelijk dat mobiliteit niet de grootste troef is van Brussel. Toch zit er beweging in, vooral dankzij de goedkeuring in maart van het mobiliteitsbudget, dat werknemers een alternatief wil bieden voor de bedrijfswagen. Brussel inspiratie putten in Madrid, Lyon of Wenen. Er bestaan nog steeds obstakels voor de ontwikkeling van Smart Mobility, zegt Michaël Grandfils: “In Brussel heeft de gebruiker toegang tot de meeste toepassingen die ook elders in Europa bestaan – scooters, gedeelde elektrische fietsen of multimodale verplaatsingsdiensten. Uit een studie is echter gebleken dat België een van moeilijkste landen is om een mobiele applicatie te implementeren. De Belgen, en dus ook de Brusselaars, zijn nog steeds zeer gehecht aan hun auto en staan niet allemaal open voor nieuwe gedeelde mobiliteitstoepassingen. Er is een mentaliteitswijziging nodig, met name door sociale secretariaten en hr-managers te overtuigen en de voordelen van de daarmee samenhangende mobiliteit uit te leggen.” Deskundigen kijken qua mobiliteit graag naar de trends in andere Europese steden. “Metropolen als Madrid of Moskou geven al het goede voorbeeld,” zegt Michael Grandfils. “Daarnaast zijn nieuwe apps in Brussel steeds mogelijk. Denk maar aan de starter ViaVan, een openbaarvervoerdienst met de auto of bestelwagen.” Wat Brussel Mobiliteit betreft, legt Camille Thiry uit dat het Brussels Gewest “vooral werkt aan de connectiviteit van de stad door in te zetten op een betere coördinatie van de verkeerslichten of wervenzones dankzij de digitale technologie. We kijken ook naar initiatieven in steden met een relatief gelijkaardige structuur als Brussel, zoals Wenen of Lyon. We hebben deze oefening met name uitgevoerd in het kader van Good Move, het Gewestelijk Mobiliteitsplan, dat deel uitmaakt van een dynamische en participatieve aanpak.” ● Géry Brusselmans Brussel Metropool - oktober 2019 ❙ 27

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication