13

Ideeën Reclame die veel ophef maakte: in de zomer wilde de gemeente Elsene een Martini reclamezeil laten weghalen omwille van de publicitaire boodschap erop, en ondanks de stedenbouwkundige vergunning. Reclamezeilen: hoe ver reikt de bevoegdheid van een gemeente? Kan een gemeente een zeildoek laten verwijderen enkel en alleen omwille van het beeld erop? Zo ja, volgens welke criteria? Het debat loopt sinds het nieuwe college in Elsene vroeg om de verwijdering van een dekzeil met reclame voor een alcoholmerk. N a de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 werden in de gemeenten van onze hoofdstad en van het Koninkrijk nieuwe meerderheden in het leven geroepen. In zijn algemene beleidsverklaring pleitte het nieuwe college van burgemeester en schepenen van Elsene (Écolo-PS) voor "een openbare ruimte die niet aan reclame is onderworpen". Een van de prioriteiten is "het geleidelijk afbouwen van reclame in de openbare ruimte bij de vernieuwing van straatmeubilair, het niet langer aanvaarden van nieuwe reclame-installaties, het verbieden van alle reclame op animatieschermen, via geluid, geur en camera's en de analyse van de meest geschikte manier om reclame te vermijden die in strijd is met de door de gemeente verdedigde waarden (weigering van seksisme, junkfood of reclame die niet te rijmen valt met de doelstellingen van de strijd tegen de klimaatverandering)". Afgifte van een stedenbouwkundige vergunning Deze standpunten geven aanleiding tot discussies sinds de gemeente Elsene besloot ze in te voeren. Begin juli beval zij een adverteerder (Martini) een groot reclamedoek te verwijderen op een gebouw dat momenteel aan het Flageyplein renovatie ondergaat. Eerder was echter al een stedenbouwkundige vergunning uitgereikt voor de installatie van dit zeildoek, waarmee de eigenaar de renovatiewerkzaamheden gedeeltelijk financiert en, overigens, de gemeente een belasting kan innen. Bij het bedrijf dat het zeildoek had geplaatst, schoot dit bevel in het verkeerde keelgat. "De gemeente Brussel Metropool - oktober 2019 ❙ 11 V.R

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication