34

out to be Brussels Klimaatgeneratie(s) D.R. Van links naar rechts: Emil, Mathilde, Egbert, Peter et Charlotte (Frederik was afwezig). Egbert en Mathilde Buursink : ‘Het mag niet bij woorden blijven’ Enig groen bewustzijn kun je het gezin van Egbert Buursink niet ontzeggen. De general manager van The Hotel Brussels heeft vier kinderen tussen de 11 en 19 jaar. Emil, de oudste, studeert aan TU Delft voor ingenieur en wil later aan klimaatvriendelijke ontwikkelingen meewerken. Zus Mathilde (17) en broer Frederik (15) hebben al meegedaan aan de klimaatmarsen. Peter, de benjamin, is nog iets te jong om ‘activist’ te zijn. M athilde, die fotografie studeert, is het meest begaan met het milieu en de klimaatopwarming. Voor haar is betogen niet de essentie. Ze is zich bewust van wat je zelf aan het klimaatprobleem kan doen. Daden zijn voor haar belangrijker dan woorden. “Als we thuis praten over het klimaat, hebben we het over de klimaatmarsen en wat de jongeren daarmee willen bereiken. En vooral: over wat er beter kan.” Egbert beaamt dat wat je concreet kan doen voor het milieu een terugkerend gespreksonderwerp is. “Mathilde is veganist en probeert ons te overtuigen om minder of zelfs geen vlees te eten, maar dat leidt nooit tot verhitte discussies. Mijn vrouw is trouwens ook vegetariër en zelf beperk ik mijn vleesconsumptie tot een minimum. Mathilde gaat graag naar concerten en, hoewel we een auto hebben, bekijken we soms samen hoe we daar op de minst milieubelastende manier naartoe gaan: met de fiets, het openbaar vervoer… Mathilde en Emil hebben overigens geen interesse om een rijbewijs te behalen.” Mild kritisch Mathilde: “Frederik is al in bijna alle jongerenmarsen mee gestapt. Zelf heb ik niet zo vaak deelgenomen, maar als het kan, dan doe ik het. Ik vind het belangrijk om te laten zien dat wij als jongeren bekommerd zijn om de klimaatopwarming. Ik zou graag hebben dat de mensen zich bewuster worden van hun impact op het milieu. Ze mogen wat meer stilstaan bij de vleesconsumptie, het vervuilende plastic, de wegwerpmaatschappij waarin we leven.” Egbert is blij met de betrokkenheid van zijn kinderen maar drukt erop dat ze ook een actieve rol moeten opnemen. “Mijn eerste reactie op hun deelname aan de klimaatmarsen was: is dat wel nodig? Als Mathilde eraan mee doet, kan ik dat goed plaatsen, omdat ze erg haar best doet om zelf het goede voorbeeld 32 ❙ Brussel Metropool - juni 2019 te geven. Bij Frederik stelde ik me mild kritisch op. Ik zie de school niet enkel als een plicht, maar ook als een voorrecht. Ik vind het ergens een té makkelijke keuze om te spijbelen en betogen. Ik wil de beweegredenen van Frederik niet in twijfel trekken maar het mag niet bij woorden blijven. Mathilde heeft hem eens uitgedaagd om een week lang geen vlees te eten. Dat heeft hij toen effectief gedaan.” Als de vader zijn benadering van het klimaatprobleem vergelijkt met die van zijn kinderen ziet hij één groot verschil. Egbert: “Ik heb meer aandacht voor de economische gevolgen van bepaalde klimaatmaatregelen omdat ik in het bedrijfsleven zit. Met het gezin gaan wij nooit met het vliegtuig op vakantie, maar vanuit een bedrijfsstandpunt hou ik er rekening mee dat vliegen ook een economisch belang heeft.” Niettemin vindt Egbert dat bedrijven lang nog niet genoeg voor het klimaat doen. “We moeten onze werknemers, toeleveranciers en klanten sensibiliseren en wijzen op ons aller verantwoordelijkheid. Als je op langere termijn als onderneming nog een recht van bestaan wil hebben, is een actief klimaatbeleid onontbeerlijk. Ik pleit ervoor werknemers voorlichting te geven.” Mathilde zegt dat ze moeilijk de klimaatacties van bedrijven kan inschatten. Ze gelooft wél in de kracht van de consument om merken tot verandering te bewegen. “Ik koop sneller iets dat duurder is en langer meegaat dan een goedkoop wegwerpproduct. In de supermarkt zullen we ook niet makkelijk fruit of groenten nemen die vanuit een ver land zijn ingevoerd. Als ik met mijn mama ga winkelen, vraag ik haar om producten te kiezen die niet onnodig in plastic verpakt zijn.”● Peter Van Dyck

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication