Klimaatgeneratie(s) Robert en Alice Fontaine : “2030 als deadline, da’s te laat” De vader heeft veel belangstelling voor wereldvriendelijke technologische ontwikkelingen. Het te trage tempo van de veranderingen wekt bij hem enig ongeduld op. En bij zijn dochter nog veel meer! Ziehier een portret van Robert Fontaine, Manager Strategic Planning en CSR aan de MIVB, en zijn dochter Alice. " I k zie meer mobilisatie binnen bepaalde doelgroepen. Ik zie de doorbraak van technologieën zoals de elektrische auto en fiets. Ik zie de veralgemening van trends: een lagere consumptie van vlees en meer belangstelling voor bio voeding. Maar is het tempo daarmee echt versneld?”, vraagt Robert Fontaine zich af. “We beteugelen bepaalde praktijken die schadelijk zijn voor het milieu (dieselauto’s, palmolie enz.) maar we staan nog mijlen ver van de vereiste drastische maatregelen.” Hij vindt het totaal ontoereikend om voor de meest dringende materies deadlines als 2030 of zelfs 2050 voor te stellen. Voor Robert moeten de burgers begeleiding krijgen in het veranderingsproces. Anders “riskeren we de doelstellingen niet te bereiken.” Waarmee beginnen? Dochter Alice (16) heeft het over de grote multinationals, die “eerst moeten veranderen, want ze hebben in feite meer impact dan de politici.” Kwam er met de klimaatmarsen schot in de zaak? Dit betwijfelt Robert. Misschien hebben ze bijgedragen tot een “iets betere plaats in de prioriteitenlijst”. Volgens Alice hebben ze in ieder geval aangetoond dat jongeren zich massaal bewust zijn van het klimaatvraagstuk, met een domino-effect op de politiek: “Zij zijn de kiezers van morgen. Waarschijnlijk heeft dit een impact.” Net als haar vader oordeelt Alice dat dit in de verkiezingscampagne al opvalt. Robert haalt het voorbeeld aan van economische speler Colruyt. “Dit bedrijf innoveert met windturbines, fotovoltaïsche panelen en door waterstof aangedreven voertuigen.” De man weet veel af van de evoluties die aan de gang zijn in het openbaar vervoer. Hij vermeldt de elektrische bussen, die voor hem een echte doorbraak 30 ❙ Brussel Metropool - juni 2019 betekenen. De sterkste evoluties ziet hij echter bij starters en kleine ondernemingen. Zo bijvoorbeeld de fabrikanten en exploitanten van elektrische steps en fietsen: “Zij verdedigen geen bestaande business, zodat ze kordaat vernieuwende business models toepassen.” Wat is nu de concrete bijdrage van Robert en Alice? “Ik fiets naar het werk. Ik rust mijn huis uit met intelligente thermostaatkranen om de verwarming te optimaliseren. Ik vermijd producten buiten het seizoen en/of die van ver komen. Ik recycleer regenwater. Ik geef de voorkeur aan de trein en neem geen vliegtuig om in Europa te reizen.” Robert herinnert zich de reis die hij en zijn familie met de nachttrein naar Venetië wilde maken: “De dag voordien hoorden we dat de stakingen van de SNCF de reis onmogelijk gingen maken. Op het laatste nippertje Alice D.R. Robert Fontaine (MIVB) D.R. namen we met tegenzin vliegtuigtickets.” Duurzaam reizen is soms geen lachertje. Robert tracht ook zijn vleesconsumptie te beperken. Er komt dus minder vaak vlees op het bord, maar van betere kwaliteit. “Ik koop ook systematisch bioproducten. En fair trade, waar mogelijk.” Alice verplaatst zich te voet en met het openbaar vervoer. Logisch, met een vader die voor de MIVB werkt. Zij eet bovendien helemaal geen vlees meer. Haar volgende gidsenkamp staat onder het motto ‘nul afval’, met aankoop van bulkproducten, de productie van t-shirts met tweedehandse kleding, milieuvriendelijke zeep en shampoo enz. Alice heeft ook al deelgenomen aan verscheidene klimaatmarsen, maar dat had u waarschijnlijk al door …● Johan Debière
33 Online Touch Home