30

Arnaud Termonia (ULB) bleem aan te pakken. Philippe Biltiau stelt dat je geen personeel op topniveau kunt houden zonder het terug naar school te sturen. “We moeten investeren in de creatie van opleidingen en de inschrijving van onze teams voor opleidingen die open staan voor werknemers uit verschillende bedrijven.” Hij gelooft minder in de doeltreffendheid van interne opleidingen, specifiek voor het personeel van een bedrijf. “Het is veel productiever om werkkrachten op te leiden in een groep van mensen van alle rangen en standen. Iedereen haalt daar voordeel niet alleen uit de opleiding zelf, maar ook uit het delen van ervaringen met deelnemers uit andere ondernemingen.” Zelf leren kan ook een belangrijk hulpmiddel vormen, voor zover de formule de student een gevoel van betrokkenheid geeft en in staat stelt om hierover gedachten te wisselen tijdens opleidingen in groepsverband. “Gemengde en innovatieve formules die digitale hulpmiddelen combineren met klassieke opleidingen in groepsverband versterken het leerproces en bieden de studenten meer wendbaarheid en flexibiliteit”, aldus nog Arnaud Termonia. De universiteit in het hartje van levenslang leren Arnaud Termonia vindt dat universiteiten uitstekend gepositioneerd zijn om levenslang leren aan te bieden. Zij kunnen hun onderzoeksteams (die werken aan de werving van nieuwe kennis) en hun onderwijsteams (ervaren in de overdracht van vaardigheden) ter beschikking stellen van de samenleving, meer bepaald van mensen die beroepsmatig op het terrein optreden en degenen die een opleiding nodig hebben. « Universiteiten nestelen hun campussen in het hart van de regio’s en steden en dragen daarom bij tot de sociaaleconomische en culturele ontwikkeling. Ze kunnen een rol spelen in de zoektocht naar meer rechtvaardigheid, actieve burgerparticipatie, dynamiek, werkgelegenheid en concurrentievermogen.” De universitaire opleiding focust vandaag niet langer uitsluitend op het behalen van een hoger diploma na afloop van het middelbaar onderwijs: ook voor volwassenen zijn opleidingen tot universitaire expertise in verschillende vormen weggelegd. “Onze doelgroepen zijn zeer divers”, zegt de heer Termonia. “Wij bieden vormingstrajecten voor werkzoekenden, in het bijzonder in samenwerking met Bruxelles Formation. We hebben ook geavanceerde bijscholingsprogramma’s ontworpen voor de industrie, instellingen, leerkrachten, onderzoekers, noem maar op. Onze catalogus is toegankelijk voor alle burgers die op een bepaald moment in hun leven extra vaardigheden nodig hebben om door te groeien in hun carrière of om een nieuwe baan te vinden.” De ULB telt 15% volwassen studenten – ongeveer 5000 mensen. “Wij bieden opleidingen voor de drie belangrijkste activiteitengebieden in het Brusselse Gewest. Dit zijn gezondheidszorg, wetenschap & technologie en ten slotte menswetenschappen”, verduidelijkt Arnaud Termonia. De formules van deze opleidingen variëren sterk, afhankelijk van de sector uiteraard, maar ook van de verwachtingen van het publiek. Ze variëren van een halve dag tot drie jaar, met, in dit laatste geval, de uitreiking van een universitair getuigschrift. Philippe Biltiau benadrukt ook de noodzaak van investeringen in vakken als psychologie en sociologie. “Als u wil dat medewerkers doeltreffend werk afleveren en u het contact wenst te behouden met de klanten, dan is dit onontbeerlijk. Zo niet, dan komen werkgevers al gauw tot de conclusie dat een machine een medewerker aan het loket van een bank perfect kan vervangen. Als die persoon echter wordt opgeleid in het opsporen van behoeften, verkoop, het zoeken naar oplossingen aangepast aan het sociologische profiel van de klant e.d., dan blijft die medewerker een echte toegevoegde waarde bieden.” Philippe Biltiau (Solvay Brussels School) Een sterk groeiende sector Het volwassen publiek groeit bij de ULB elk jaar met ongeveer 20%. Volgens de heer Termonia zal deze trend zich voortzetten. “In het verleden hadden recruiters vooral aandacht voor het diploma van de kandidaat en zijn cross-functionele vaardigheden. Vandaag telt ook de zgn. ‘learnability’: het vermogen van de kandidaat om bij te leren en zich aan te passen.” De opleiding stopt niet meer bij het diploma. De pas afgestudeerde moet meteen voorzien om zijn kennis regelmatig bij te werken. Dit moet een reflex worden. “Hogescholen en universiteiten moeten hun alumni een up-to-date opleidingsaanbod voorschotelen om de basisopleiding aan te vullen. Dit kan worden vergeleken met een dienst na verkoop. Voortgezette vorming moet worden gepresenteerd als iets vanzelfsprekends, en niet louter als een manier om zijn baan niet te verliezen. Vorming is noodzakelijk, ook wanneer je aan het werk bent en alles in orde is”, stelt Philippe Biltiau. Het concept van studietijden zal wellicht vervagen. “De volgende generatie zal in staat zijn om te leren, af te leren en opnieuw te leren, om het hoofd te blijven bieden aan alle veranderingen die onze evoluerende ecosystemen kenmerken”, besluit Arnaud Termonia. ● Gaëlle Hoogsteyn 28 ❙ Brussel Metropool - mei 2019 D.R. D.R.

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication