24

Het toekomstige Belgische paviljoen, ontworpen door Vincent Callebaut. Wat exporteurs zeggen aangekaart. Voor de meeste Belgische ondernemers is de veelgehoorde kritiek op de Arabische markten te wijten aan een gebrek aan kennis of de overtuiging dat veel op intriges zou berusten. De visie die we vanuit Brussel op de moslimwereld kunnen hebben is echter vervormd en berust op verwarringen, vooroordelen en stereotypen. In feite werden de Arabieren ernstig getroffen door de droevige gebeurtenissen die zich in ons land hebben afgespeeld. En ik wil er hier ook aan herinneren dat de vrouw hier een belangrijke rol speelt. Ze is actief en ze heeft een baan!” ... en mensgericht Depireux geeft regelmatig opbouwende en inspirerende voordrachten. Hij spreekt met kennis van zaken over een van de meest actieve en competitieve markten ter wereld. “U dient een aantal essentiële zaken te weten alvorens handel in producten of diensten met deze landen te overwegen. Het belangrijkste element is het onderhouden van zulke zakelijke relaties door voorrang te verlenen aan ontmoetingen en persoonlijk contact. Arabieren zijn bijvoorbeeld terughoudend tegenover de e-mails die wij in het Westen zo gemakkelijk gebruiken. Bij hen hangt alles af van vertrouwen en gevoelens. Dubai zelf is een heel bijzonder geval: het telt 206 nationaliteiten en amper 10% van de bevolking is uit de Emiraten zelf afkomstig. Dus hebt u vaak te maken met Libanezen, Jordaniërs, Palestijnen enz.” Een geleidelijke benadering Een ander belangrijk punt is vastberadenheid. “Kom niet ter plaatse om eenvoudigweg uw goederen aan te bieden met het daarbij horende prijskaartje. Dat is nonsens, want ter plaatse zal er alvast een Braziliaan, een Chinees of een Portugees zijn die precies hetzelfde aanbiedt. Het ideale scenario? Ga een eerste keer ter plaatse om met uw contactpersoon te praten, over alles en nog wat, het gezin enz. Deze eerste kennismaking is van groot belang voor het vervolg. We moeLionel Wajs, COO (Chief Operating Officer) van Plastoria, verdeelt al jaren artikelen voor grote luxemerken, onder andere in de Verenigde Arabische Emiraten. Naast telefonische en virtuele contacten voorziet hij jaarlijks drie tot vier ‘hoffelijkheidsbezoeken’ ter plaatse, net als zijn klanten trouwens, die even vaak naar onze hoofdstad komen. Hij bevestigt de stellingen van onze deskundige: “Er bestaat heel duidelijk een zeer persoonlijke dimensie en focus op menselijk contact. Natuurlijk komt het economisch belang aan bod – logisch in de zakenwereld – maar met die mensen zijn relaties echt essentieel. Sommige mensen daar zijn zelfs bereid om geld te verliezen om toch maar een klant te behouden met wie ze goed opschieten!” Dubai 2020? Overweldigende cijfers: 6,5 miljard euro aan publieke fondsen, 7,5 miljard privé middelen, 45.000 hotelkamers, 25 miljoen bezoekers... Dit bevestigt de indrukwekkende economische groei die daar heerst. Zijn er nog lacunes? “Uiteraard! Een enorm tekort aan lokale vaardigheden, zeer weinig gekwalificeerde mensen op de markt en dus ook een tekort aan arbeidskrachten!”, weet François-Xavier Depireux. “De VAE hebben een langetermijnvisie. Ze blijven enorm veel bouwen. Voor alle landen van de Perzische Golf samen zijn er momenteel 225 ziekenhuiscentra in aanbouw (klinieken e.a.). Voor alles wat dus te maken heeft met bouw, gezondheidszorg, machines, farmaca of voedingssupplementen zijn er nog uitzichten. Dit geldt ook in sectoren als agrovoeding, hotels, engineering … ” “Je kunt je soms afvragen of een dergelijke ontwikkeling nog lang zal duren”, stelt de heer Wajs. “Misschien bereiken we ooit een drempel, maar zoals de zaken er nu voorstaan en in het licht van wat ik vaststel, biedt deze markt nog veel mogelijkheden. En vergeet niet dat Arabieren in dit opzicht veel verbeelding aan de dag kunnen leggen!” ” ten inzien dat de mensen daar een andere kijk op het leven hebben. Zij hebben de tijd en wij zitten met de neus op de klok. Alvorens zaken te doen, is het zelfs aanbevolen om daar meerdere malen te verblijven. Het is trouwens een mooie regio, goedkoop te bereiken vanuit Brussel (mede dankzij de vele promoties) en de investering is daarom verre van overdreven. In elk geval kan, op enkele uitzonderingen na, alles slechts in fasen verlopen.” » ● David Hainaut 22 ❙ Brussel Metropool - mei 2019

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication