18

Ideeën Stedenbouw in Brussel: wat een gedrocht! Kandidaten voor een vastgoedtransactie, dit moet u weten: de wegen van de stedenbouwkundige diensten zijn ondoorgrondelijk, de relaties onevenwichtig, de willekeur alomtegenwoordig en de vertragingen schandalig. We gaven het woord aan de Brusselse notaris en volksvertegenwoordiger Olivier de Clippele en de architect Vincent Dehon. Er werd een hervorming van het Brusselse Wetboek Ruimtelijke Ordening gestemd, die tot verbetering zou moeten leiden. Hoever staan we daarmee? Och, amper de 23e wijziging van het BWRO sinds de goedkeuring ervan in 2004! Het geheel blijft zeer lacunair. De geplande hervorming onder leiding van de heer Vervoort gaf pas in oktober 2017 aanleiding tot een stemming. De publicatie ervan nam daarna nog eens zes maanden in beslag en de inwerkingtreding is nu uitgesteld! Particulieren en professionals blijven dus de slachtoffers van een klucht waar niemand meer om lacht – of dan bijzonder zuur. Het zou trouwens best kunnen dat de hervorming tot na 26 mei wordt uitgesteld, waardoor het gevaar ontstaat dat een nieuw politiek team opnieuw veranderingen wil doorvoeren. Gevolg: een verlenging van de onzekerheid en rechtsonzekerheid voor kopers en verkopers, overgeleverd aan de willekeur van allerlei pietluttige en buitensporig chicaneuze administraties. Het gezonde verstand dat ooit de boventoon voerde in de stedenbouw lijkt volledig te zijn verdwenen in een drang naar een bijna letterlijke toepassing van regels die voor het overige ondui16 ❙ Brussel Metropool - mei 2019 delijk zijn, openstaan voor interpretatie en op meerdere en soms tegenstrijdige teksten berusten.” Hoeveel gevallen gaan gebukt onder dit chaotisch dossierbeheer? "Naar schatting leveren ongeveer 200 dossiers – per maand! – problemen op. Een walgelijke ellende, in wezen vooral te wijten is aan procedurele geheimen en ondoorzichtige teksten. Een architect die na goedkeuring van zijn dossier een venster enkele centimeters breder maakt, begaat een overtreding. Dit is onzin, maar de administratie houdt voet bij stuk. En zoals de zaken er nu voorstaan, kan geen enkele vorm van verjaring zulke ‘overtredingen’ wissen.” Misschien beoogt de administratieve ijver de bescherming van de partijen tijdens vastgoedtransacties? "Als een pietluttige toepassing van de verordeningen een partij zou beschermen, zou ik dit begrijpen, maar de informatie die deze partij moet verstrekken heeft geen enkele rechtsgeldigheid. De administratie kan vandaag iets laten passeren en er morgen op terugkomen. Verjaring bestaat praktisch niet in het Brusselse Gewest. De chicaneuze procedures beschermen dus niemand. Ze zijn een enorme verspilling van tijd en geld. De rechtbanken zijn dit trouwens beu en geven de besturen vaak ongelijk bij duidelijke gevallen van onbenullige overtredingen. De huidige meerderheid, PS-cdH-Défi1 , reageerde met de stemming van een maatregel die de administratie toestaat om boetes op te leggen! Omdat Justitie niet volgt, dan maar zelf rechtertje spelen! Uw enige toevlucht is dan de Raad van State ..." Zonder verjaring is dus iedereen onderworpen aan een mogelijke administratieve inquisitie? "In Brussel moet u een gebouw altijd rechtvaardigen, ook al is het 1 Olivier de Clippele (MR) is lid van de oppositie. © Getty

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication