36

Mode De Belgische mode is ook Brussels! Een dertigtal jaren na de beroemde ‘Antwerpse Zes’ blijft de Belgische mode zich voortdurend vernieuwen. De volgende generatie is trouwens goed vertegenwoordigd. Wij ontdekken hier vier visionaire en veelbelovende jonge ontwerpers. Hun strategie berust op een nichemode en een onmiskenbare kennis van zaken. Valentine Witmeur: de mazen van de trui Het geheim achter het succes van Valentine Witmeur is te vinden in een enkel product, dat er elegant uitziet en aanvoelt: “Midden in de nacht kwam ik tot dit idee: het kledingstuk dat we bijna driekwart van het jaar dragen en waarop ik moest vertrouwen, was gewoon de trui.” Uit deze nachtelijke inspiratie is het gelijknamige merk Valentine Witmeur Lab ontstaan. De jonge modeontwerpster begon met een eerste collectie van zes truien in één enkele maat. Al gauw werd het een overweldigend succes en ze maakte al snel naam en faam in België en in het buitenland: “Vandaag moet ik de collecties een jaar op voorhand voorbereiden om ze in Parijs te kunnen presenteren, nog voor de levering in de winkels. Elk seizoen is nu een echte race tegen de klok!” Zie: valentinewitmeurlab.com 4254, de Belgische ‘athleisure’ van Olympische kampioenen De twee Olympische atleten Olivia Borlée en Élodie Ouédraogo hebben beslist hun energie te bundelen om 4254 te creëren: een zogenaamd ‘athleisure’ merk (een contractie van ‘athletics’ en ‘leisure’). De naam 4254 verwijst naar hun nationaal record op de 4x100m tijdens de Olympische Spelen van 2008 in Peking, wat hen een zilveren medaille opleverde. De twee ontwerpsters streven een eenvoudig doel na: een sportkledingmerk creëren waarmee vrouwen ook buiten de sport kunnen verder leven. “Wij willen vrouwen de mogelijkheid bieden om kleding te dragen die zich aanpast aan de verschillende tempo’s van de dag.” Oprichters Olivia Borlée en Elodie Ouedraogo (in het midden) met hun team. Het merk is aan zijn zevende collectie toe en oogst internationaal succes. De twee ontwerpsters zijn zowat overal ter wereld aanwezig: “Azië is voor ons een zeer grote markt en binnenkort openen we een eerste verkooppunt in de Verenigde Staten, in Miami.” In België verkoopt het merk vlotjes via zijn e-shop maar heeft nog geen fysieke verkooppunten: “De Belgische consument heeft nog moeite met de sportswear trend, die nochtans zeer aanwezig is de Verenigde Staten en Azië. Dit is waarschijnlijk te wijten aan de bescheidener rol van sport in onze samenleving.” Zie: www.4254sport.com 34 ❙ Brussel Metropool - april 2019 D.R. D.R.

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication