37

Façon Jacmin denim overal Toen in 2016 de tweelingzusters Ségolène en Alexandra Jacmin het merk Façon Jacmin lanceerden, hadden ze besloten een moderne garderobe voor vrouwen te creëren, maar dan wel uitsluitend in denimstof. De twee zussen vormen een perfect duo: Ségolène is onderneemster en Alexandra heeft, met haar diploma van La Cambre, het beroep aangeleerd bij Margiela en JeanPaul Gaultier. De twee jonge vrouwen beslisten onmiddellijk om de beperkingen van de mode te doorbreken door het sublimeren en diversifiëren van een stof die vaak tot de ‘basics’ beperkt blijft. Ze bieden een collectie kleding volledig in Japanse denim waarvan de confectie aan Europese ambachtelijke denimspecialisten wordt toevertrouwd. “Japan is wereldberoemd om de kwaliteit van zijn denim en heeft een onvergelijkbare traditionele knowhow in stand gehouden.” Om bekendheid te verwerven hebben de zusters Jacmin een vintage truck gekocht en daarin een mobiele boetiek ingericht. Elke maand gaan ze op zoek naar hun klanten in Brussel en Antwerpen: “In Brussel parkeren we de truck op de stoep van het Sint-Katelijneplein. Ik praat met iedereen. De klanten kunnen de kleren passen in de truck. De mensen houden blijkbaar van het concept en op die manier vergroten we onze zichtbaarheid.” De gezusters runnen ook een e-shop, meerdere verkooppunten en twee fysieke winkels, in Sint-Gillis en in Antwerpen. Ze doen ook aan onderzoek op de stof en delen hun nieuw Antwerpse atelier met het Denim Laboratorium. Zie: www.faconjacmin.com Rivka, tijdloze schoenen De filosofie van Rivka? Een kwalitatief betaalbaar alternatief bieden voor sportschoenen. Het echtpaar dat het merk runt is goed thuis in de schoensector: de familie van Steven is daar al vier generaties mee bezig. En zijn echtgenote Sarah heeft besloten haar carrière als advocaat op te geven om hem Alexandra (de brunette) en Ségolène (de blondine): creatieve en ondernemende tweeling. te volgen in de ontplooiing van het merk. De schoenen zijn in Brussel ontworpen en in Spanje gemaakt met Italiaans en Frans leder. “Wij wilden een mix creëren tussen een klassieke Engelse schoen met mooi leer en patina’s en een bijzonder lichte en kleurrijke zool.” Rivka heeft twee collecties: “Wij gaan voor tijdloze producten. De zorg voor schoenen om ze lang te laten meegaan, gaat als traditie teloor. En dat vinden wij spijtig.” Het echtpaar koos voor online verkoop: “Er wordt vaak beweerd dat een online winkel minder kost, maar dat klopt niet. In tegenstelling tot een fysieke winkel, wandelt niemand voorbij een e-shop. Al het geld dat je niet in de huur van een winkel steekt, moet je wel uitgeven aan communicatie.” Vandaag zijn Steven en Sarah ook op zoek naar distributie in meerdere fysieke verkooppunten. ● Zie: www.rivka.shoes E. Bv. Brussel Metropool - april 2019 ❙ 35 D.R. © Patricia Khan

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication