13

Amper 8% buitenlanders in Utrecht De andere sector die uiteraard goed zal varen met deze drukte, is vanzelfsprekend de Horeca. Dit zal zich niet beperken tot de cafés in het centrum van de stad: het treft ook de Brusselse gemeenten waar de wielrenners langs rijden, en dan voornamelijk Etterbeek, de beide Woluwe, Elsene, Schaarbeek en Laken. Philippe Close: “De impact van de Tour zullen we over 2 tot 3 jaar kunnen berekenen” De burgemeester van Brussel is optimistisch, maar richt zich vooral op de voordelen van de Tour op lange termijn. “De impact van de Ronde van Frankrijk op restaurants en cafés valt bijzonder moeilijk te ramen”, stelt Philippe Trine, hoofd van de Brusselse Horecafederatie. “Er zijn meer dan 4.000 restaurants en cafés in Brussel, maar ook veel onberekenbare factoren. Niemand twijfelt aan de impact van de Tour de France, maar begin juli kan zowel een uitstekende periode zijn als een moeilijke week. De Ronde van Frankrijk is uiteraard een outdoor sportevenement en zelfs als er veel volk wordt verwacht, kan een aanhoudende regen alle voorspellingen in de war sturen.” De analyse van statistieken van vorige edities kan ons een idee geven van de economische return on investment. De Duitse stad Düsseldorf was in 2017 gastheer voor de start van de Tour de France. Twee jaar vroeger was Utrecht aan de beurt. Düsseldorf heeft 600.000 inwoners, Utrecht slechts 350.000. Op het vlak van potentieel publiek zou Brussel dus beter moeten scoren. Op zaterdag 1 juli 2017 moedigden 500.000 fans in Düsseldorf de wielrenners aan tijdens een tijdrit … in de regen. De tweede etappe reed de volgende dag van Düsseldorf naar Luik en 800.000 mensen juichten de renners toe. De analyses zijn nauwkeuriger voor de stad Utrecht, waar de Grote Start van de Ronde van Frankrijk in 2015 plaatsvond. Tijdens deze tweedaagse, verplaatsten zich 750.000 toeristen, onder wie 365.000 mensen voor de eerste etappe op 4 juli. Uit de statistieken blijkt dat 39% van de bezoekers in de stad zelf woonde, tegen 61% buiten Utrecht. Het waren overwegend Nederlanders. In feite werd dit Grand Départ slechts door 8% buitenlanders bijgewoond, onder wie vooral Duitsers (25%) en Belgen (21%). Van de duidelijk kwantificeerbare economische opbrengsten vertegenwoordigde de aanwezigheid van het personeel (de teams, de journalisten en de organisatie) 1,2 miljoen euro opbrengsten in overnachtingen en catering, of 267 euro per persoon. Op zich al een mooie opbrengst, die Brussel echt nodig heeft. De stad Brussel heeft namelijk vijf miljoen euro uitgegeven om de Ronde van Frankrijk te mogen ontvangen! ➜ Hoeveel kost het Grand Départ aan de Stad Brussel?? De Stad betaalt 5 miljoen euro aan de organisatoren van de Tour de France om de Grote Start te mogen onthalen. Voeg daarbij 2 à 3 miljoen voor de activiteiten rond de Tour. Tegelijk investeert het Brusselse Gewest 1,5 tot 2 miljoen. De kosten voor beveiliging, politie of personeel zijn hier niet bijgerekend. Vergeleken met andere gebeurtenissen, ligt het rendement op de investering extreem hoog. De strategie die meer dan 10 jaar geleden in gang werd gezet om een positief imago van Brussel te verspreiden, begint nu haar vruchten af te werpen. De Stad verwelkomt nu meer dan 8 miljoen toeristen per jaar. ➜ Hebt u de mogelijke return on investment al berekend? Ik kan u nu geen cijfers geven, maar de rentabiliteit is zeker de moeite waard. Het directe rendement is in de horeca onmiskenbaar, ook al weten we dat vrijetijdstoerisme minder opbrengt dan zijn zakelijke tegenhanger. Wielrennen is een van de weinige sporten waarbij mensen ook de bestemming ontdekken, in tegenstelling tot voetbal of tennis. De Tour de France is bovendien het grootste gratis toegankelijke sportevenement ter wereld. Wij hebben ondernemingen en organisaties opgeroepen om deel te nemen aan dit grootse feest door zichzelf in het geel te zetten. ➜ Hoe kunt u de eventuele impact van de Ronde bepalen? Wij houden rekening met een uitgesteld effect en zullen het aantal toeristen dat in de komende twee tot drie jaar Brussel bezoekt moeten inschatten. De Tour betekent een enorme troef in onze voortdurende inspanningen om het imago van Brussel op te krikken. 10 jaar geleden zat Brussel met een saai of zelfs negatief imago opgezadeld. We hebben ons ingezet om een dynamisch beeld van onze stad te promoten. Ik heb heel wat beleidsmensen en organisatoren ontmoet die de Tour in hun stad hebben verwelkomd. Al deze mensen waren hiermee bijzonder opgetogen. Brussel Metropool - april 2019 ❙ 11 © Belga

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication