14

“10 tot 15 000 stuks afgeleide producten” Jeroen Roppe (Visit Brussels) Een volledig programma, 100 dagen voor de start De organisatoren van de Ronde beweren doorgaans dat één geïnvesteerde euro rechtstreeks 1,5 euro opbrengt aan de gaststad. Op de langere termijn zou deze investering zelfs 4 tot 10 euro opleveren. Beleidsmensen leggen eerder de klemtoon op de zichtbaarheid van de stad, die in het buitenland dankzij de Tour flink toeneemt. De Ronde van Frankrijk is namelijk het derde meest populaire sportevenement ter wereld. Het komt in minstens 190 landen op TV. 60 televisiezenders volgen de Tour live op. Dit betekent dat 1 tot 3,5 miljard kijkers in de wereld deze gebeurtenis zien. “Deze zichtbaarheid kan niet worden vergeleken met voetbalwedstrijden of atletiek, waarbij de gaststad niet noodzakelijkerwijs in de kijker komt te staan”, zegt burgemeester Philippe Close. Om succes te verzekeren heeft de Stad Brussel een feestelijk programma ontworpen dat 100 dagen voor de Start – dus op 28 maart – is begonnen. De activiteiten voorzien onder andere de inrichting van het Maison du Tour op het De Brouckèreplein, de inhuldiging van het Eddy Merckxplein in Sint-Pieters-Woluwe, een speciaal weekend half mei, 50 dagen voor het Grand Départ, een fietsfeest op 2 juni en de BXL Tour op 16 juni. “Met deze evenementen richten we ons op een lokaal publiek”, aldus Jeroen Roppe, van Visit Brussels. Het wordt dus een publiciteitsstunt voor Brussel en een mooie economische kans voor de Horeca. Toch zal de Tour de France ook ongemakken veroorzaken: verkeersopstoppingen, de mobilisatie van politiepersoneel, energiekosten (een etappe van de Tour genereert maar liefst 20 ton afval en 410.000 ton CO2!), naast het steeds negatievere imago van wielrennen door de vele dopinggevallen. En tot slot zal het economische resultaat van het evenement grotendeels afhangen van een factor waarop wij helemaal geen vat hebben: het weer! ● Géry Brusselmans 12 ❙ Brussel Metropool - april 2019 Niet alleen de horecasector zal profiteren van de drukte rond het ‘Grand Départ’. Een toerist spendeert gemiddeld 20 euro per dag aan de Tour. Voor voedsel natuurlijk, maar ook afgeleide producten waarmee sommige winkels hun omzet zullen kunnen verhogen. De firma ASO, die de Tour de France organiseert, beheert ook de verkoopstands in een straal van 500 m rond de start en de finish. Op grotere afstand beheert de Franse onderneming Holiprom de verkoopstands en biedt ze aan belangstellende handelaars een gamma van T-shirts, petjes en mugs met het logo van de Tour de France erop. “Wij zijn de enigen die de officiële producten mogen verkopen”, verklaart Jean-François Hogrel, algemeen directeur van Holiprom. “Een van onze vertegenwoordigers zal trouwens in mei dit jaar in Brussel zijn om onze producten aan de detailhandelaars voor te stellen.” Voor sommige souvenirwinkels en zelfs de grootdistributie kan dit een mooie commerciële kans zijn. Holiprom verkoopt een petje of een T-shirt ongeveer 8 euro excl. btw. De handelaar kan dubbel zoveel vragen. “Volgens het type handel wordt een T-shirt tussen 15 en 22 euro aan de eindconsument verkocht”, aldus nog Jean-François Hogrel. “Een goed gelegen handelszaak kan vlot een honderdtal artikelen per dag verkopen. Bovendien verkopen de producten beter in geval van een vertrek naar het buitenland. Toeristen kopen nu eenmaal meer. Voor Brussel verwachten we een verkoop van 10 tot 15.000 stuks over de twee dagen van de Tour.” © Belga © Belga

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication