6

News Orange Clignotant eco-compenseert voortaan al zijn audiovisuele producties Volgens een overeenkomst tussen WeForest en het audiovisuele agentschap Orange Clignotant betaalt het agentschap nu voor elke geproduceerde film een financiele bijdrage die de CO2-uitstoot ervan compenseert. Dit bedrag gaat vervolgens naar een van de zeer concrete herbebossingsprogramma's van de organisatie: in het Luanshya district van de provincie Copperbelt, in Zambia. Deze kosten worden uitsluitend gedekt door Orange Clignotant; ze hebben geen financiële impact op voor de opdrachtgevers van de films. een zeer hoge toegevoegde waarde. Het agentschap hoopt dat zijn initiatief door de overgrote meerderheid van zijn collega's zal worden gevolgd. Informatie: www.orangeclignotant.be Luxemburgse KMO's nu gefinancierd door Look&Fin Na Frankrijk zet Look&Fin zijn Europese expansie voort door voor het eerst twee Luxemburgse KMO's, Autodis en Tsume, te financieren. Eind 2018 haalden deze bedrijven een totaalbedrag van 900.000 euro op via het crowdlending platform. Autodis SA, een van de grootste Hyundai-dealers in Europa, ontving 500.000 euro aan financiering, terwijl Tsume SA, gespecialiseerd in de productie van mangabeeldjes, 400.000 euro leende. "Het lijkt mij ondenkbaar dat een bedrijf zich nog tevreden kan stellen met het exclusief streven naar winst", aldus Alexis de la Croix, medeoprichter en directeur van Orange Clignotant. "We beschouwen ons initiatief niet als een morele last, maar als een enthousiaste inzet die veel betekent voor de hele onderneming, haar medewerkers en haar klanten. Een paar jaar geleden werd ik getroffen door de verwijzingen naar eco-compensatie in de film credits van Arthus Bertrand. Toen we de internationale vereniging WeForest via een van onze klanten ontmoetten, waren we bijzonder opgetogen: door haar zeer concrete projecten stelt ze ons in staat om deze droom waar te maken." Orange Clignotant, opgericht in januari 2005 door Alexis de la Croix, een marketing- en B2B-communicatiespecialist, en Marie-Paule Dehou, klinisch psycholoog en voormalig HR-directeur van een multinationale groep, richt zich als audiovisueel agentschap op het ontwerpen en produceren van bedrijfs- of institutionele videofilms met "Net als België kenmerkt Luxemburg zich door een economisch weefsel van kleine en middelgrote ondernemingen", zegt Frédéric Lévy Morelle, oprichter en CEO van Look&Fin. "Zoals overal in Europa zijn Luxemburgse KMO's regelmatig op zoek naar fondsen om hun behoeften te financieren. Het crowdlending aanbod is momenteel echter bijna onbestaande in Luxemburg." Look&Fin sloot het jaar af met meer dan 50 miljoen euro aan fondsen die sinds haar oprichting zijn vergaard, waarvan 26 miljoen euro alleen al in 2018 voor zo'n 60 kleine en middelgrote ondernemingen. Sinds de oprichting in 2012 hebben in totaal bijna 200 KMO's rechtstreeks van particulieren kunnen lenen. 4 ❙ Brussel Metropool - februari 2019 © Zei © Getty

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication