18

uit. “Wat nog altijd onvoldoende is om van het afgewerkte S-netwerk effectief een succes te maken. Om de reiziger kwalitatief te kunnen onthalen en de grote investeringen in spoorinfrastructuur te laten renderen, zijn nog meer middelen nodig. Belangrijk is wel dat we nu samen gaan bepalen waar de investeringen naartoe gaan. Voor ons is het duidelijk: die moeten nuttig zijn voor de reiziger.” Weinig animo Het GEN combineert alle vervoersmodi: trein, metro, tram en bus. Om de gebruikers over de streep te trekken, is de zogenaamde tariefintegratie onontbeerlijk: één tarief voor alle vervoersmiddelen in en rond het Brussels Gewest. In een eerste fase zal dit gelden voor de klassieke tarieven, nadien volgen de school- en sociale tarieven. Ook over dit principe zijn de verschillende overheden het eens geraakt. “Op dat punt is de dynamiek toch vooral van Brussel en Vlaanderen gekomen”, stelt Pascal Smet vast. “De federale overheid heeft lang getreuzeld op dit vlak, maar gelukkig heeft minister Bellot zich op tijd constructief opgesteld. Ook al vinden wij dat we te weinig geld krijgebruikers van het openbaar vervoer zouden daar het eerste slachtoffer van zijn.” Volgens de Brusselse mobiliteitsminister is er in het federale parlement nooit veel animo geweest rond het GEN. “Dat geldt voor alle partijen de afgelopen 30 jaar, zelfs Groen/Ecolo is in dat bedje ziek. Men heeft daar nooit een prioriteit gemaakt van het S-netwerk. Daarom ben ik blij dat minister Bellot, ondanks de voorbije grote besparingen, er in 2016 toch in geslaagd één miljard minder te besparen en naar het netwerk te laten vloeien.” Pascal Smet gen voor het GEN en de federale overheid algemeen te veel bespaard heeft op de spoorwegen, wat nefast is voor de mobiliteit én de luchtkwaliteit: vanuit de Brusselse regering hebben we nooit politieke spelletjes gespeeld. De Fiets- en wandelsnelweg De uitbouw van het S-netwerk is momenteel al voor 80% gerealiseerd. Welke infrastructuurwerken mogen we in Brussel nog verwachten? Smet: “Vooral aan de stations. Daarnaast hebben we enkele maanden geleden met Infrabel een akkoord kunnen sluiten over het gebruik van de taluds naast de spoorlijnen om fiets- en wandelsnelwegen aan te leggen. Dit zal ertoe leiden dat je heel snel met de fiets Brussel zal kunnen doorkruisen. We zijn al aan de uitbouw hiervan begonnen. Onlangs hebben we het eerste stuk, vanuit Asse, geopend. We gaan daar systematisch mee verder. We zijn volop de dossiers aan het voorbereiden, met alle nodige bouwvergunningen.” De Brusselse minister is er zich ook van bewust dat de S-lijnen nog om marketinginspanningen vragen. “Vele mensen weten nog niet dat ze op tien minuten van Jette naar Brussel-Noord kunnen treinen. We hebben al initiatieven uitgewerkt met de NMBS, die moeten nu versneld uitgevoerd worden.” Méér treinen nodig Hoe vervelend is de val van de regering nu voor dit dossier? “Ik ben optimistisch”, zegt federaal minister François Bellot. “Geen enkele partij zal de verantwoordelijkheid willen dragen om broodnodige en door iedereen gedra16 ❙ Brussel Metropool - februari 2019 François Bellot gen investeringen in de gewesten tegen te houden.” Ook zijn Brusselse collega Smet denkt dat het geen invloed zal hebben, nu alles ondertekend is. “Dit is lopend beleid”, oordeelt hij. “Wel zal de volgende federale regering haar verantwoordelijkheid moeten nemen en ervoor moeten zorgen dat er méér treinen worden ingezet. De frequentie van de S-treinen moet verhogen, zodat je zeker in de spitsuren minstens om het kwartier een trein kan nemen. Ik hoop dat het GEN nu eindelijk in een stroomversnelling mag komen en dat iedereen de moed heeft om de nodige bouwvergunningen af te leveren. Dit netwerk is broodnodig, als je weet dat het overgrote deel van de pendelaars in een zone van 25 kilometer rond Brussel woont.” Het S-netwerk moet tegen 2031 helemaal voltooid zijn. Dat bevestigt François Bellot. “Het klopt dat de laatste GEN-werken, op de lijn Waterloo-Brussel, uitgevoerd moeten zijn tegen 2031. Maar dan spreken we over de uiterste deadline. Grote delen van het GEN zijn nu al in gebruik. De afgelopen jaren werden drie nieuwe Brusselse stations geopend: Tour & Taxis, Mouterij en Arcaden. Naar aanleiding van de invoering van het vervoersplan in december 2017 werden liefst 72 extra voorstadstreinen in en rond Brussel ingelegd. Enkele weken geleden was er nog de inhuldiging van het derde en vierde spoor tussen Ternat en Brussel op de lijn Gent-Brussel. En op de lijn Ottignies-Brussel willen we vanaf 2023 ieder kwartier een trein laten rijden. We wachten echt niet tot 2031 om een verbeterde dienstverlening te realiseren.” ● Peter Van Dyck © Belga © Belga

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication