50

te stellen ten volle deel te nemen aan de ontwikkeling van de economie en de werkgelegenheid in het Brusselse Gewest”, aldus Eric Vanden Bemden. Bij het afronden van deze gesprekken gaf Didier Gosuin aan dat hij zich inzet om gefailleerde ondernemers te ondersteunen. Naast het reStart-programma zal het Brussels Hoofdstedelijk Gewest diverse initiatieven op gang brengen. In het raam van MyBusinessPass wordt een nieuwe pas specifiek voor oplevende ondernemers gelanceerd. Er wordt ook bijzondere aandacht besteed aan de overdracht van bedrijven, met de recente lancering van de site affairesàsuivre. be. En de lopende hervorming van finance.brussels moet ook de toegang tot krediet vergemakkelijken. De minister rondde de bijeenkomst af met de noodzaak om de mentaliteit en de huidige attitude tegenover failliete ondernemers te veranderen. “Mislukking maakt nu eenmaal deel uit van het leven”, zei hij. Een standpunt dat Eric Vanden Bemden volledig beaamt: “Samen kunnen we de reïntegratie versnellen van de specifieke reStarters profielen (ondernemers met veel potentieel, vergeet dat nooit!). Op die manier gaan die mensen opnieuw een doorslaggevende rol spelen in de economische dynamiek van het Brusselse Gewest.” Binnenkort een reStart label? Een van de ideeën om het project te bestendigen was de creatie van een “reStart label” om de zichtbaarheid en de geloofwaardigheid van het programma te verankeren. Dit zou een ‘deuropener’ kunnen zijn bij toekomstige werkgevers en bij de financieringsorganen van oplevende ondernemers. Beci’s ambitie: 150 oplevende ondernemers ondersteunen in 2019 – en 300 het jaar daarop. ● Gaëlle Hoogsteyn 48 ❙ Brussel Metropool - januari 2019 Citaten van reStarters Einde 2019 bracht een delegatie van reStarters een bezoek aan minister Gosuin. Emmanuelle: “Deelnemen aan het reStart programma is, voor een failliete ondernemer, een ware buitenkans. Het doorbreekt meteen de eenzaamheid. De verschillende aangeboden tools helpen ons de dynamiek te herstellen en opnieuw een toegevoegde waarde te bieden op de arbeidsmarkt.” Michèle: “Met mijn deelname aan reStart werd ik weer mezelf, als persoon. Een faillissement is uiteraard een professionele tegenslag, die echter ook een enorme impact heeft op het privéleven. ReStart zet ons weer in het zadel, zonder de blunders te herhalen. Veel obstakels versperren echter de weg naar een tweede kans. Deelname aan het programma moet ons een echte nieuwe kans geven via een kanaal dat reStarters integreert als betrouwbare zakelijke partners of geloofwaardige werknemers. Op administratief vlak blijft het erg ingewikkeld: HVW, Actiris, OCMW enz. communiceren gewoon niet met elkaar. Om het leven van de failliete, bijzonder mishandelde en verwarde ondernemers wat te vergemakkelijken, moet hun dossier gecentraliseerd worden.” Myriam: “Toegang tot krediet blijft een aanzienlijk struikelblok voor een oplevende ondernemer. Om ons in staat te stellen een nieuwe activiteit op gang te brengen, moet deze toegang worden vergemakkelijkt en dient de duur van de registrering bij de BNB te worden verkort. Daarnaast wordt een persoonlijke borg vereist. Een ander pijnpunt is de duur van de collectieve schuldenregeling. Wettelijk mogen we niet zelfstandig zijn zolang de procedure niet is afgerond. Maar dat duurt soms meerdere jaren. Hoe kunnen we onze schulden afbetalen als we geen inkomen mogen hebben?” Jamal: “Een baan vinden na een faillissement is weer zo’n lijdensweg, waar het menselijke ver te zoeken is. Een aanwerver benaderen is onbegonnen werk, wegens de talloze filters. Alles verloopt nu automatisch en onpersoonlijk. We krijgen geen antwoord of het duurt drie maanden! Onze leeftijd sluit nog meer deuren. De platforms zijn ondoeltreffend en Actiris beoordeelt ons. Wordt het geen tijd om ook de aanwervers aan kwaliteitscriteria te onderwerpen?” D.R.

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication