Focus werd namelijk overgenomen door Randstad). De aanwezigheid van de drie uitzendbureaus (samen 49.000 banen, meer dan 30% van het totaal), in onze Top 10 toont aan dat dit type activiteit de belangrijkste aanpassingsvariabele is en blijft in een arbeidsmarkt waar flexibiliteit een strategische dimensie heeft verworven. Wie zijn de kampioenen van de omzet? Dit criterium wordt namelijk het vaakst gebruikt om Jean Blavier het gewicht van een onderneming te berekenen. Net als vorig jaar loopt Toyota Motor Europe met 25,3 miljard euro ver op kop, gevolgd door Total Petrochemicals & Refining (15,9 miljard) en Electrabel (11,3 miljard). Twee opmerkingen hierbij. Ten eerste bestaat er een enorme kloof tussen de eerste en de volgende twee. Een de hiaat is nog groter tussen de Top 3 en de zeven andere bedrijven in onze Top 10. Het roept het beeld op van een wielerwedstrijd met een kampioen die een ruime voorsprong heeft op twee achtervolgers en daarachter een peloton met een omzet van 5 tot 3 miljard euro. Opgelet voor juridische trucs. Toyota mag dan ook van veruit Nummer 1 zijn, maar als we de totale omzet van nummer 2 (Total Petrochemicals & Refining) en nummer 4 (Total Belgium) even optellen, zitten we aan 21 miljard euro. Een van de achtervolgers en een van de kampioenen vooraan het peloton behoren tot hetzelfde team! De Belgische multinationals Hoe vaak horen we niet beweren dat er geen Belgische multinationals meer bestaan? Dat klopt niet! Alleen in Brussel staan er in de Top 10 van de omzet vier multinationals (= met activiteiten in het buitenland) 40 ❙ Brussel Metropool - januari 2019 Voorafgaande waarschuwing Op de volgende pagina’s vindt u de 5de editie van de rangschikking van de Brusselse bedrijven, gebaseerd op cijfers van de Nationale Bank van België (NBB). Deze cijfers zijn niet geconsolideerd. Ze omvatten geen gegevens van ondernemingen die hun boekjaar vóór 1 april 2017 hebben afgesloten, noch (voor ondernemingen jonger dan tien jaar) van ondernemingen die vóór 1 april 2007 zijn opgericht. Voor de Top van de sterkst groeiende bedrijven wordt uitgegaan van absolute groei over een periode van drie jaar. van Belgische origine, ook al is hun aandeelhouderschap min of meer buitenlands: Electrabel, Delhaize De Leeuw, Proximus en D’Ieteren. Een kijkje naar de winst versterkt dit beeld nog. Twee bedrijven met buitenlandse activiteiten staan met iets meer dan 1 miljard euro bovenaan van onze Top 10: Sofina en KBC Groep. Delhaize De Leeuw volgt op korte afstand met 930 miljoen, net als InBev Belgium, de Belgische dochteronderneming van de Anheuser-Busch InBev groep, de wereldleider in de biersector, met 834 miljoen. De Top 10 van meest winstgevende bedrijven in Brussel bestaat dit jaar uitsluitend uit beroemdheden. Verleden jaar hadden we enkele meer discrete namen, zoals Apetra (beheer van de strategische olievoorraden van ons land) of Verlinvest (de holdingmaatschappij van de families de Mévius en de Spoelberch). De laatste twee criteria in onze Top 10 zijn groei (zie de “Voorafgaande waarschuwing”) en bedrijven jonger dan tien jaar. In termen van groei gaan de eerste plaatsen naar twee spelers van de gezondheidszorgsector, met name de onderling verwante UCB Biopharma en UCB Pharma. Bovendien voorzien de chemiebedrijven Inovyn Trade Services 1 (8ste plaats) en Alcodis (9de plaats) de gezondheidszorg onder meer van grondstoffen, wat de aanwezigheid van de sector in de Top 10 van de snelst groeiende Brusselse bedrijven verder vergroot. Mobiliteit is ook in de rangschikking vertegenwoordigd, met Mercedes-Benz Financial Services, Mercedes-Benz Belgium Luxemburg (3de en 4de plaats) en Brussels Airlines (7de plaats). En ten slotte nog de brouwerijen, met Anheuser-Busch InBev (5de plaats) en InBev Belgium (6de plaats). Wat de Top van de bedrijven jonger dan tien jaar betreft, wel, alleen de naam is echt jong: UCB Pharma, HR Rail, Engie Energy Management, Eurelec Trading (centraal aankoopkantoor van de Franse supermarktgroep Leclerc en de Duitse ReWe), de Société européenne de gestion de l’énergie (dochteronderneming van de Franse groep Air Liquide), Brussels Airport Company of Thi Factory (NMBS-groep). De echt jonge bedrijven staan veel minder goed gerangschikt, maar laten we daar geen al te snelle conclusies uit trekken. Eén ding is zeker: al deze grote namen bevestigen de status van Brussel als economische long van ons land. Jean Blavier Wat betekent dat er dus 341.000 pendelaars in Brussel komen werken. Bron: “De arbeidsmarkt in Brussel”, Actiris 2016. 2 HR Rail is de juridische werkgever van de Belgische spoorwegen.
43 Online Touch Home