32

Wij worden niet langer geconfronteerd met technische of computer gebonden problemen, maar met een ware uitdaging op het vlak van innovatie. Bernard De Cannière, CEO van Audaxis 5 tips voor een succesvolle digitalisering Bernard De Cannière, CEO van Audaxis en hoogleraar digitale transformatie aan de Solvay Brussels School of Economics and Management, onthoudt vijf goede praktijken voor een geslaagde digitalisering: 1. Het onderwerp begrijpen: Vergaar informatie om inzicht te krijgen in digitalisering, de verschillende stappen en de mogelijkheden binnen uw sector. Blockchain (een technologie voor opslag en transmissie van informatie) is zeker een modewoord, maar in vele sectoren niet relevant. 2. Een standpunt innemen: Een taxibedrijf, een aannemer van openbare werken en een bank zullen niet dezelfde technologieën implementeren. In uw eigen sector moet u kiezen tussen een pioniersrol en een ‘me too’-situatie. 3. De interne processen onder de knie hebben: Een onderneming die geen duidelijke kijk heeft op de planning, de naleving van de termijnen of de kosten, neemt een risico met digitalisering. Deze onderneming moet eerst degelijkheid en betrouwbaarheid inbouwen in haar eigen structuur. 4. Op drie niveaus optreden: Digitalisering levert op drie niveaus voordelen op: een betere beleving voor de klant, een evolutie van het beroepsproces of een verandering van het business model. Probeer te bepalen op welk niveau de digitalisering in uw onderneming moet inwerken. 5. Op zoek gaan naar inspiratie: Kijk rondom u, zowel lokaal als internationaal, om desnoods inspiratie te putten uit technologieën, zelfs in andere sectoren. De signalering in een kliniek kan bijvoorbeeld worden verbeterd door inspiratie te putten uit een spoorwegstation. 30 ❙ Brussel Metropool - januari 2019 een eerste luik van de digitalisering achter de rug hebben. Het betreft meestal het ‘paperless’ gebeuren, waarbij facturen eerder per mail dan met de post worden verstuurd – of de invoering van een online inschrijvingssysteem ter vervanging van een papieren formulier. Minder rooskleurig is dat elke onderneming, ongeacht de sector, nu moet opschieten in een wereldwijde en vrij concurrentiële context. Prioriteiten? Als consultant bij Pyco Group, die zich specialiseert in de digitale omwenteling, onderscheidt Grégory Cosman drie grote trends: “ten eerste de invoering van technologieën rond mobiele telefonie, ten tweede al wat te maken heeft met data, en ten derde de robotisering.” Middelgrote onderneming beste kandidaat voor digitalisering Maar waarom moet de digitalisering per se een zodanig complex gedoe zijn? “Dit proces betrekt honderden verschillende beroepen”, zegt Bernard De Cannière. “Iemand die een goede kennis heeft van blockchain zal misschien geen uitblinker zijn in aangesloten objecten, of omgekeerd. Bekwame mensen vinden is dus geen lachertje. En het is ook niet echt duidelijk waarmee je moet beginnen. Bovendien wordt in westerse ondernemingen verwacht dat het management een geruststellende rol speelt, maar de digitalisering stuurt alle codes in de war. Wij worden niet langer geconfronteerd met technische of computer gebonden problemen, maar met een ware uitdaging op het vlak van innovatie.” Eind september organiseerde Beci een rondetafelgesprek met een twaalftal bedrijfsleiders. Hieruit bleek dat moeilijkheden tijdens een digitaliseringproces vaak te wijten zijn aan het management, dat zich vaak te

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication