18

Wordt Brussel 5G-piloot? De hoofdstad van Europa en van België vertoont een ideaal profiel van pilootstad voor de ontplooiing van 5G tussen nu en 2020. Dit is trouwens een belangrijk element in de economische ontwikkelingsstrategie van Europa. De uitzendnorm wordt momenteel herzien om de ontplooiing van toekomstige technologieën mogelijk te maken en tegelijk de veiligheid en de gezondheid van de burgers te waarborgen. Er zijn echter nog andere uitdagingen. Bezinning ● Verkiezingen 2019 I n oktober kondigde de Brusselse regering de verhoging aan van de uitzendnorm tot 14,5 volt per meter, conform de vaststelling van regulator BIPT die oordeelt dat “de huidige uitzendnorm niet volstaat om in de toekomst een kwalitatief en goed presterend netwerk te verzekeren.” Als de regering het standpunt van het BIPT wil volgen, dient echter een norm te worden bepaald die een goede dekking garandeert, ‘witte zones’ wegwerkt en bovendien de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) naleeft. In deze context is de wens van Alexander De Croo, federaal minister van Telecommunicatie en Digitale Agenda, om de Belgische markt te openen voor een 4de mobiele operator niet meteen goed nieuws voor Brussel en alle Belgische klanten. Een dergelijke maatregel zou alle mogelijkheden blokkeren die de herziening van de uitzendnormen in Brussel laat doorschemeren. Commentaar van de Brusselse minister-president Rudi Vervoort: “Als er hier een 4de operator optreedt, moeten we het debat in Brussel volledig herbeginnen.” Een 4de operator kan dus op korte termijn de ontplooiing van 5G in Brussel dwarsbomen. Dit scenario negeert ook de verwachtingen van de sector en de belangen van de gebruikers, die trouwens tevreden tot zeer tevreden zijn met de service en de tarieven van hun mobiele operator in België. De prijzenoorlog veroorzaakt door de nieuwe operator zou een gevoelige daling van de investeringscapaciteit van de telecomoperatoren teweegbrengen. België moet massaal investeren in nieuwe infrastructuur voor zijn technologische doorbraak. Laten we dus nu geen druk uitoefenen op de spelers die hiertoe moeten bijdragen. Ter informatie hebben de drie in België actieve operatoren in 2017 samen zowat 400 miljoen geïnvesteerd in onderhoud en ontwikkeling van hun infrastructuur. Het zou daarom wijzer zijn samen met de huidige spelers de nodige investeringen te bepalen dan nu een vierde operator op de markt te introduceren, wat gepaard zou gaan met een geraamd 1,3 miljard aan infrastructuurkosten. Meer nog: om de aantrekkelijkheid en de veiligheid van investeringen in 5G vereisen een stabiel en aanmoedigend wettelijk en fiscaal kader. Daarom zouden bv. alle uitzendmasten moeten worden vrijgesteld van gemeentelijke belastingen. Dit stelt Beci in zijn memorandum De stad van de Toekomst en tijdens contacten met Brusselse beleidsmensen. Innovatie stimuleren is rendabeler dan ze te belasten. Een kwalitatief en efficiënt netwerk effent bovendien de weg voor nieuwe diensten in domeinen als gezondheidszorg, mobiliteit, veiligheid, netheid, milieu, logistiek en vele andere. Dit is de voorwaarde voor het bestaan en de ontwikkeling van een volwaardige Smart City. ● Vincent Delannoy Download het memorandum De stad van de Toekomst op: http://go.beci.be/toekomst. 16 ❙ Brussel Metropool - januari 2019 © Getty

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication