Bezinning Om talent aan boord te houden, vinden werknemers dat hun bedrijf vooral een hoger loon (53%) en meer extralegale voordelen (38%) moet aanbieden. De vraag naar meer loon lijkt trouwens gelinkt aan de schaarste: in 2015 stond een goede work-life balance nog bovenaan het prioriteitenlijstje (50%). Loon staat vandaag weer op de eerste plaats. Een kwart van de werkgevers is bereid loonopslag te geven aan werknemers die goed presteren. Daarnaast zetten werkgevers in op meer autonomie (38%), meer evaluatiemomenten (34%), opleidingen en boeiende jobinhoud (30%). Ondanks de schaarsteproblematiek zegt 1 op 10 bedrijven geen extra inspanningen te leveren om talent aan zich te binden. “Het is dus kwestie om zich te positioneren als aantrekkelijke werkgever. Dat kan door hogere financiële beloningen te voorzien, maar er is meer dan dat. Loon is geen wondermiddel. Er moet worden nagedacht over een meer efficiënte oplossing”, vertelt Valérie Denis, CSR-manager en woordvoerder bij Tempo-Team Informatie : www.tempo-team.be Smartphone meer in trek dan laptop bij de Belgische consument Volgens de Mobile Consumer Survey van Deloitte, bezitten de Belgen voor het eerst meer smartphones dan laptops. 84% van de consumenten beschikt over een eigen smartphone – 4% meer dan in 2017. 82% van de Belgen heeft een laptop – een stijging met 1%. In 2013 had slechts 38% van de Belgen een smartphone. De massieve aankopen hebben geleid tot een verzadiging van de markt en, vandaag, een vertraging van de aankopen in alle leeftijdscategorieën. “De smartphone is het lievelingstoestel geworden van de Belgen. Hij vervangt de laptop voor allerlei verrichtingen, van banktransacties tot vrijetijdsbesteding”, stelt Vincent Fosty, Industry Lead voor Technologieen, Media en Telecommunicatie bij Deloitte België. De jongeren geven nu de voorkeur aan de smartphone om korte video’s te bekijken, om online aankopen te doen en informatie op te zoeken. 8 ❙ Brussel Metropool - januari 2019 Ongeacht hun leeftijd hebben de consumenten de neiging hun telefoon langer te behouden: 55% van de respondenten verklaren hun toestel 18 maanden of minder te behouden. “Een eventuele nieuwe groei zal vooral plaatsvinden bij de 45-plussers die de technologie willen bijbenen”, oordeelt de heer Fosty. “Voor de producenten situeert het grootste groeipotentieel voor verkoop zich bij de 65-plussers, van wie slechts 69% een smartphone bezit.” Globaal zullen de consumenten minder uitgeven voor het toestel zelf, maar meer voor diensten en gecommuniceerde inhoud. Deze gedragsverschuiving is positief nieuws voor de mobiele operatoren, de digitale platformen en de ontwikkelaars. Informatie : https://mobile-consumer-survey.deloitte.be Uit de enquête van 2018 blijkt echter dat smartphone, laptop en televisie blijven bestaan als drie aparte toestellen die de Belg dagelijks gebruikt voor het nieuws, ontspanning, shopping, bankverrichtingen en communicatie. De tablet is niet verdwenen maar volgens het onderzoek geniet dit toestel in geen enkele leeftijdscategorie nog de voorkeur voor activiteiten in domeinen als media, vrije tijd en financiën. Vincent Fosty stelt dat de ondernemingen van dichtbij dezelfde trend volgen, waarbij jongeren tussen 18 en 24 jaar het meest vertegenwoordigd zijn omdat ze heel spontaan de drie schermen tegelijk gebruiken. © Getty
11 Online Touch Home