35

RISICOBEHEER Klimaatverandering en verzekeringen: uitdagingen én geweldige kansen In Europa scherpen de verzekeringsmaatschappijen hun beleid aan om zich nog steviger op hun fundamenten te verankeren. Zowel in schade- als in levensverzekering gaan sommige echt creativiteit aan de dag leggen. Zo bijvoorbeeld met gecombineerde campagnes tegen global warming, voor de winstgevendheid van de maatschappij en voor meer veiligheid van de klant. G a naar Canada: daar praten verzekeringsdeskundigen over het verband tussen verzekering en opwarming van de aarde. Wie daar even rondsnuffelt op zoek naar de verzekeraar die hem het best zal bijstaan wanneer hij een dagje ouder wordt, stelt algauw vast dat de opwarming als thema heel vaak aan bod komt. Weliswaar ligt de Amerikaanse grens vlakbij en juist daarachter het land van klimaatscepticus Donald Trump. Door zijn uitgesproken standpunten heeft de Amerikaanse president zijn Canadese buren er ongetwijfeld toe aangezet de opwarming van de aarde harder te gaan bestrijden … Een geweldige uitdaging Terug in België zetten wij onze zoektocht voort naar spelers die goed op de hoogte zijn van dit vraagstuk. Blijkbaar volstaat een eenvoudige e-mail naar de marktleider Ageas om de CEO te doen reageren. “Als marktleider in de ‘life’ sector kan Ageas niet zomaar de omgeving negeren waarin de maatschappij actief is”, stelt Bart De Smet. De Belgische verzekeraar is zich uiteraard bewust van alle essentiële vragen die bedrijfsleiders en burgers zich stellen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de levensvatbaarheid van investeringen in tak 21? Welke evolutie mogen we verwachten in het milieu en wat doen we met de steeds zwaardere en nu bewezen gevolgen van de klimaatverandering waar onze samenlevingen onder gebukt gaan? Welke kansen kunnen zich voordoen voor een maatschappij als Ageas in de context van de directe of indirecte strijd tegen de opwarming van de aarde? Er staat ons een flinke uitdaging te wachten. Eerst moeten we de gebeurtenissen rond het veranderende klimaat zoveel mogelijk beheersen of althans hun verwoestende Johan Debière effecten proberen te beperken: “Tijdens het eerste semester van 2018 heeft de verzekeringssector al € 200 miljoen betaald ter vergoeding van schade veroorzaakt door de klimaatverandering. Van deze 200 miljoen euro werd 55 miljoen uitgekeerd door AG Insurance, de Belgische dochteronderneming van Ageas.” Gelukkig vertegenwoordigen de 200 miljoen die in de eerste zes maanden van dit jaar werden betaald, slechts 7% van de brandverzekeringspremies die de Belgische verzekeringssector heeft geïnd. De gevolgen van de klimaatverandering zijn voor niemand prettig, maar zoals de zaken er nu voor staan, blijft dit probleem voor een verzekeraar als Ageas perfect beheersbaar. Niet zeggen, doen! Over de opwarming van de aarde heeft Ageas een nuchter maar effectief denkproces en strategie uitgestippeld die zich realistisch opstellen ten opzichte van wat enkele jaren geleden nog "duurzame ontwikkeling" werd genoemd: "Ageas volgt de SDG-benadering, de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties". Dit gebeurt niet wereldwijd (wat veel multinationals nochtans doen om hun imago op te krikken), maar door alleen acties te kiezen waaraan de maatschappij denkt te kunnen bijdragen. Ageas verkiest actie boven mooie woorden: "Niet zeggen, maar doen!", stelt Bart De Smet. Naast dit concrete engagement en de uitdaging om activiteiten in de levensector te ontwikkelen, is Ageas zich bewust van de kansen die de strijd tegen de opwarming van de aarde kan inhouden voor zijn activiteiten. Zo lanceerde de dochteronderneming van Ageas AG Real Estate het ambitieuze plan ‘Scholen voor Morgen’. "Dit vertegenBECI - Brussel metropool -december 2018 33 © Getty

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication