47

DYNAMIEK OVERHEIDSOPDRACHTEN Onderaanneming, de rode loper voor KMO's bij Brussel Mobiliteit Ook al klaagt Beci vaak de traagheid van sommige grootschalige projecten aan (afbraak van het Reyersviaduct, renovatie van tunnels ...), toch zou het onrechtvaardig zijn om Brussel Mobiliteit te herleiden tot zulke ergernissen. Deze regionale instelling speelt een essentiële rol in het algemene beheer van de mobiliteit. En schrijft daarom talrijke overheidsopdrachten uit. Cédric Lobelle B russel Mobiliteit (BM), waarover Beci eind september een seminar organiseerde, stelt ongeveer 500 mensen tewerk en beheert een jaarlijks budget van 1,2 miljard euro, waarvan 1,08 miljard euro voor de uitvoering van projecten. Het bedrag wordt verdeeld over de MIVB (72%) en de Haven van Brussel (1%). De rest, 291 miljoen, gaat naar eigen activiteiten, voornamelijk investeringen: openbaar vervoer (87 miljoen), bruggen en tunnels (72 miljoen), wegen en openbare ruimten (43 miljoen). En verder: het onderhoud van deze wegen en openbare ruimten (41 miljoen), het onderhoud van het openbaar vervoer (5 miljoen), de verkeersveiligheid (8,5), enz. Allemaal aanzienlijke budgetten, namelijk voor grote projecten die aanleiding geven tot meerdere overheidsopdrachten, met inbegrip van studieopdrachten. De afbraak van het Reyersviaduct vereiste meerdere Studieopdrachten en modernisering "De afbraak van het Reyersviaduct is een typisch voorbeeld ", zegt Eric Monami, afdelingshoofd van BM's Bouwafdeling. "Er moesten overheidsopdrachten worden uitgeschreven voor topografische studies, stabiliteitsstudies, werfcontrole, ledverlichting, asbestverwijdering, bewaking, signalisatie, fytosanitaire studies, mobiliteitsstudies, analyse en controle van de bodemkwaliteit, doorsijpeling, enz.” BM bestelt ook meer algemene studies rond stedenbouwkundige elementen, parkeergelegenheid en verkeer, globale en lokale mobiliteitsmodellen, naast tevredenheidsenquêtes (Week van de Mobiliteitsweek, autoloze zondag, enz.), het gebruik van verschillende vervoersmodi, de verticale bewegwijzering, enz. "De grootste uitgaven vereisen Europese overheidsopdrachten", zegt Philippe Barette, Strategisch Directeur bij Brussel Mobiliteit. "Ik denk hier aan studieopdrachten als de Gulden Vlieslaan, renovatieprojecten als de Elsensesteenweg (ongeveer 6 miljoen euro), de Schumanwijk (nagenoeg 6 miljoen euro), waarvan 770.000 euro alleen al voor de studie.” Het budget voor de modernisering van de openbare ruimte bedraagt 40 miljoen euro. Daarom werkt BM bij voorrang met erkende aannemers van klasse 7 (werken tussen 3,225 en 5,330 miljoen EUR) of klasse 8 (meer dan 5,330 miljoen EUR). openbare aanbestedingen voor stabiliteitsstudies, werfbeheer, LED-verlichting, asbestverwijdering, enz. Liefst onderaanneming Hoe is het met de Brusselse KMO’s gesteld bij de gunning van deze opdrachten? "Ze kunnen natuurlijk wel meedoen, maar we mogen het hen niet gemakkelijker maken", zegt Eric Monami. "Voor grotere opdrachten adviseren wij KMO's om samen te werken met consortia of om onderaannemings- of zelfs ‘onder-onderaannemings’-overeenkomsten te sluiten. Ze moeten proactief zijn en goed opletten: zelfs kleine opdrachten worden gepubliceerd en staan voor iedereen open. We hebben twee soorten opdrachten. Ofwel 'voorraad’-opdrachten, op bestelling, waarbij we één enkele aannemer een globale enveloppe toekennen voor bijvoorbeeld fietspaden. Ofwel éénjarige contracten, meermaals hernieuwbaar, maar onzeker wegens mogelijke wijzigingen in het beleid. En er zijn ook aanbestedingen. Meestal zorgen wij voor het lastenboek. Maar we valideren soms het voorstel van een bieder.” In 2019 staan verscheidene grote moderniseringsprojecten op de agenda: de Ruisbroeksesteenweg, de Havenlaan, de "park & ride" van de Stallestraat, de Simonetlaan, de Paleizenlaan, de Delleurlaan of de Kleine Ring (Madou-Naamse Poort). Onderhoud en reparaties De "onderhouds- en herstellings”- opdrachten nemen een flink deel van de eigen begroting van Brussel Mobiliteit voor hun rekening: bijna 100 miljoen euro, waarvan 15,5 BECI - Brussel metropool - november 2018 45 © Belga

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication