16

2020 5 REDENEN WAAROM U ZICH NU AL MOET VOORBEREIDEN OP DE SOCIALE VERKIEZINGEN VAN 2020 1. VOORZIE DE PROCEDURE NU AL IN UW BUDGET VAN 2019 De volgende sociale verkiezingen vinden plaats in mei 2020. Dat lijkt misschien nog veraf, maar u kan niet vroeg genoeg beginnen met de voorbereidingen. Meer zelfs: om uw nieuw verkozen Ondernemingsraad en/of Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk snel aan aan de slag te helpen, moet u de procedure al in december 2019 opstarten. Dat is een taak van lange adem. Hou daar rekening mee. Als u klaar wilt zijn voor december 2019, kan u er beter zo vroeg mogelijk aan beginnen. 2. UW PERSONEELSBESTAND IN 2019 BEPAALT OF U AL DAN NIET SOCIALE VERKIEZINGEN MOET ORGANISEREN Hebt u gemiddeld minstens 50 voltijdsequivalenten in dienst in 2019? Dan moet u sociale verkiezingen organiseren voor een Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW). Als uw personeelsbestand minstens 100 werknemers telt in 2019, dan moet er naast een CPBW ook Ondernemingsraad verkozen worden. Let op: er zijn zeer specifieke regels die bepalen of een werknemer voor 100% meegeteld moet worden of niet. Hou daar rekening mee als u iemand wil aannemen of uurroosters wil aanpassen. 3. VERGEET UW UITZENDKRACHTEN NIET MEE TE TELLEN Als u in de loop van het vierde kwartaal van 2019 beroep doet op uitzendkrachten, moet u dat vermelden in een bijzonder register. Zo kan er bepaald worden hoeveel uitzendkrachten mee in het personeelsbestand opgenomen moeten worden met het oog op de sociale verkiezingen van 2020. In dat register krijgt elke uitzendkracht een nummer volgens een doorlopend systeem, in chronologische volgorde van de tewerkstelling in uw bedrijf. Bij de telling van het personeel moet u rekening houden met de uitzendkrachten die bij u aan de slag waren tijdens het laatste kwartaal van 2019. Afhankelijk van het geval kan het interessant zijn om te kiezen voor een arbeidscontract van (on)bepaalde duur. Bestudeer de verschillende mogelijkheden om dit complexe onderwerp op een correcte manier te benaderen. HEBT U VRAGEN? PARTENA PROFESSIONAL GEEFT U GRAAG PERSOONLIJK ADVIES. U merkt het. Er komt heel wat kijken bij het organiseren van sociale verkiezingen. En tijdig uw voorzorgen nemen is geen overbodige luxe. Deze tips helpen u alvast op weg, maar uiteraard kunt u altijd bij ons terecht voor persoonlijk advies. 4. DE STRUCTUUR VAN UW BEDRIJF BEPAALT HOE UW SOCIALE VERKIEZINGEN GEORGANISEERD MOETEN WORDEN Om te weten of u sociale verkiezingen moet organiseren, moet u de structuur van uw onderneming bekijken als ‘technische bedrijfseenheden’ (TBE) en nagaan of daarbinnen de drempel van 50 of 100 werknemers al dan niet bereikt wordt. Het begrip TBE is niet wettelijk gedefinieerd, maar kan omschreven worden als een eenheid op grond van ‘sociale en economische criteria’. Het is niet omdat u twee aparte juridische entiteiten hebt, dat u er automatisch van mag uitgaan dat u met twee aparte technische bedrijfseenheden zit. Het zou kunnen dat u de twee moet samentellen, op basis van sociale en economische criteria, en zo toch de grens van 50 of 100 werknemers bereikt. Laat de structuur van uw onderneming dus tijdig analyseren om verrassingen te vermijden en onderzoek eventuele alternatieven. 5. EEN WERKNEMER ONTSLAAN TIJDENS DE VERKIEZINGSPERIODE KAN ZWARE GEVOLGEN HEBBEN Overweegt u om uw bedrijf te herstructureren en zal dat ontslagen met zich meebrengen? Bent u ontevreden over een werknemer maar kijkt u de kat nog wat uit de boom? Dan moet u nu de knoop doorhakken. Tijdens de verkiezingsperiode gelden immers bijzondere beschermingsregels die een ontslag bijzonder risicovol maken. Contacteer gerust onze Dienst Sociale Verkiezingen via esv2020@partena.be

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication