37

DYNAMIEK OVERHEIDSOPDRACHTEN “Weg met de mythes rond overheidsopdrachten” Qua werken en werven liggen er tal van overheidsopdrachten voor het grijpen die KMO's mooie kansen bieden. Slechts weinigen wagen zich echter op deze weg. Een update met Damien Magerat, gedelegeerd bestuurder van Jacques Delens. Gaëlle Hoogsteyn " B russel lanceert heel wat overheidsopdrachten voor werven", begint Damien Magerat. En in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, gaat het hier uitsluitend om grootschalige projecten, voorbehouden aan grote bedrijven. "Veel overheidsopdrachten staan open en zijn toegankelijk voor kleine aannemers", vervolgt Damien Magerat, die bijvoorbeeld verwijst naar de renovatie van het sanitair in een school, de herinrichting van een lerarenzaal, de creatie van een nieuwe inkomhal in een ziekenhuis, de installatie van een lift, de renovatie van goten, enz. "Allemaal aanbiedingen die niet per se veel personeel of grote machines vereisen.” Naast de kleine klasse 1-werven bestaat er een hele reeks grotere werven waartoe KMO's toegang kunnen krijgen door tijdelijk samen te werken met een onderneming uit een hogere categorie. Zo boeken KMO’s vooruitgang en krijgen ze toegang tot nieuwe markten. KMO’s nog steeds terughoudend Voor Brusselse KMO’s ligt daar duidelijk een markt te veroveren. Toch durven slecht weinig van die bedrijven deze weg in te slaan. Damien Magerat verklaart deze terughoudendheid door verschillende factoren. "Naar mijn mening is er onvoldoende kennis van de beschikbare aanbiedingen en de te volgen regels/procedures. KMO’s kunnen terugschrikken voor de administratieve rompslomp die ze associëren met overheidsopdrachten", stelt hij, hoewel hij zelf niet veel administratieve verschillen ziet tussen een overheidsopdracht en een privéproject. KMO's kunnen ook bang zijn voor een boete en de trage beslissingen van de bouwheer. Bovendien weet niemand bij een offerte voor een overheidsopdracht wanneer het project van start gaat. Ten slotte kunnen de betalingstermijnen voor KMO's een probleem opleveren. "Een betaling na 60 of zelfs 90 dagen kan de cashflow van een KMO in het gedrang brengen, vooral omdat de wetgeving niet toestaat dat een voorschot wordt gevraagd op het ogenblik van de bestelling," bevestigt de heer Magerat. Hij moedigt KMO's echter resoluut aan om de stap te zetten: "Als ik het aantal aanbestedingen zie, besef ik dat er werk genoeg is voor volwassen en georganiseerde bedrijven. Overheidsopdrachten kunnen kleine en middelgrote ondernemingen helpen hun activiteiten op peil te houden en zelfs te doen groeien.” Na verloop van tijd zullen ook Veel overheidsopdrachten voor werken en werven zijn toegankelijk voor KMO's: denk maar aan de renovatie van gebouwen of de installatie van liften … deze bedrijven vertrouwd raken met de procedures. "Het aanbod is elke keer anders, maar de te volgen procedure en de documenten die moeten worden bijgevoegd zijn bijna altijd dezelfde... Hoe meer u ingaat op openbare aanbestedingen, hoe comfortabeler de procedure aanvoelt. We moeten de mythes rond overheidsopdrachten de wereld uit helpen, zowel wat betreft de toegankelijkheid voor KMO's als wat beheer aangaat.” De mening van Frédéric Loriaux, voorzitter van de VBA1 "Overheidsopdrachten worden gereguleerd door middel van verscheidene aggregaties, afhankelijk van de grootte van de markt. Van zodra KMO's de nodige stappen ondernemen om deze aggregaties te verkrijgen, kan ervan worden uitgegaan dat zij toegang hebben tot de overheidsopdrachten. De vraag is: hebben ze dit nodig? Overheidsopdrachten vereisen administratieve en juridische bekwaamheden en striktheid die een KMO niet noodzakelijk kan voorleggen. Het is vooral een kwestie van vorming. Betere informatie in het kader van een vormingsinitiatief zou KMO's ertoe kunnen aanzetten om de stap te wagen.” 1 Vereniging der Belgische Aannemers van Grote Bouwwerken BECI - Brussel metropool - oktober 2018 35 © Getty

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication