THINK TANK MOBILITEIT Voor Voka en Beci eindigt mobiliteit niet aan de gewestgrenzen Voka en Beci bundelen de krachten om bedrijven uit Brussel en de Rand gezamenlijk te informeren over de werken aan de Leopold-II-tunnel en de Brusselse ring. De werkgeversorganisaties zullen ondernemers aansporen om een duurzaam mobiliteitsplan te ontwikkelen en alternatieven te zoeken voor het autosolisme. Matthias Vanheerentals zeer belangrijk dat bedrijven uit Vlaams-Brabant goed weten wat hen te wachten staat. Zo worden er minder sluipwegen gezocht en creëer je minder verkeerschaos.” De renovatie van de Léopold II-tunnel, waar 80 000 wagens per dag doorrijden, zal tot 2021 duren. D e werken aan de Leopold-II-tunnel duren tot 2021 en kosten de Brusselse regering 463 miljoen euro. Deze tunnel slikt dagelijks 80.000 wagens, waarvan de helft pendelaars. De Vlaamse regering investeert 3 miljard euro in de hervorming van de Brusselse ring, het Brabantnet en de verschillende fietspaden en verbindingen tussen Brussel en de Rand. Voor de tramlijnen en de fietspaden wordt er nu al her en der gewerkt. De ring zelf wordt pas ten vroegste in 2021 onder handen genomen voor werkzaamheden die enkele jaren zullen duren. In de aanloopfase van deze werken willen Voka en Beci alle bedrijven uit Brussel en de Rand gezamenlijk informeren. “Communicatie en bereikbaarheid zijn topprioriteiten voor bedrijven. We zullen alle mogelijke data in real-time ter beschikking stellen aan ondernemers en pendelaars”, zegt Jan De Brabanter, secretaris generaal van Beci. “Een ondernemer wil vooraf weten hoe lang de werken duren en wat er verandert. Hij wil ook weten of hij nadien nog voldoende rendement zal halen. We willen zekerheid bieden.” Ook Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur van Voka Vlaams-Brabant, benadrukt het belang van goede communicatie. “We hebben een duidelijk mandaat gekregen van de Vlaamse regering om bedrijven te informeren. Onze bereikbaarheidsmanager geeft automatisch alle informatie door aan Beci zodat zij die kunnen verspreiden aan de Brusselse bedrijven, en vice versa. Voor de werken aan de Brusselse tunnels is het 12 BECI - Brussel metropool - oktober 2018 Alternatieven Bij veel bedrijven in de Rand gebruikt 90 à 95 % van de werknemers de wagen voor het woon-werkverkeer. De helft bedrijfswagens, de overige privé. “Als iedereen zijn wagen blijft gebruiken aan de huidige bezetting van 1,1 persoon per wagen, geeft dat een enorme verkeerschaos, zeker als de werken op de ring beginnen,” zegt Peter Van Biesbroeck. “Een verkeersinfarct in deze regio heeft ook gevolgen voor heel het land. Maar er is meer nodig dan alleen de werken aan de Ring om de verkeersproblemen op te lossen. Daarom laten we bedrijven nu al nadenken over duurzamere alternatieven dan het auto-solisme. Die oplossing is een modal shift: mensen op een andere manier naar het werk krijgen. We bundelen alle interessante alternatieven voor de auto en stemmen die af op de behoeften van de ondernemers en hun personeel. Zo kunnen ze op basis van hun locatie en grootte de juiste keuzes maken. Vervolgens zullen we hen helpen om een mentaliteitswijziging bij hun medewerkers door te voeren. Gewoontes veranderen is de grootste uitdaging.” Volgens de werkgeversorganisaties bestaan er veel alternatieven voor de wagen, al zijn die niet altijd even gekend. “De openbare vervoersaanbieders NMBS, MIVB en De Lijn bieden interessante abonnementen aan. Het is verrassend hoe weinig bedrijven dat weten”, zegt Van Biesbroeck. “Verder heb je fietsdelen in combinatie met allerlei apps en kunnen bedrijven inzetten op de fietsvergoeding of fietspremie, of de aankoop van een bedrijfsfiets aan interessante fiscale voorwaarden. En dan blijft er natuurlijk nog carpoolen. In de regio Zaventem-Diegem ondersteunden we een app voor carpoolen over de bedrijfsgrenzen heen. Na een jaar zitten we al aan 600 deelnemers. Chauffeurs genieten van voorbehouden parkeerplaatsen en een fiscaal © Studio Dann
15 Online Touch Home