15

voordeel. We dromen van één speler die mobiliteit echt als een dienst ziet en al die vervoerswijzen integreert in één app.” Bereikbaarheidsmanager Kasper Demol ziet ook mogelijkheden voor samenwerkingsverbanden tussen bedrijven. “10 bedrijven die samen een shuttlebus inzetten voor 50 werknemers, is veel efficiënter dan 10 bedrijven met elk een shuttledienst voor 5 werknemers. Die samenwerking tussen bedrijven willen we opzetten voor men aan de ring zelf begint te werken. Zeker voor kmo’s, die minder middelen hebben, is het interessant om aan te sluiten op de initiatieven van grote bedrijven of samenwerkingsverbanden.” Beci lanceerde eind maart ook Mo; de Urban Mobility Popup in samenwerking met 24 private partners. “Met Mo; willen we de stedelijke multimodaliteit bevorderen, namelijk de keuze voor het meest geschikte vervoersmiddel voor een gegeven traject op een bepaald moment. De mobiliteitsvraagstukken zijn de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. Er zijn echter ook heel wat innovatieve oplossingen ontstaan, waaronder gedeelde mobiliteitsoplossingen, multimodale navigatie en micromobiliteit. Het onderwerp is complex maar er bestaan talrijke oplossingen. Het is onze taak om bedrijven te leiden naar de partners die op het terrein succesvol zijn. Een andere belangrijke doelstelling is om de verschillende mobiliteitsactoren te doen samenwerken, zowel privé als publiek. Kortom, het ecosysteem van de Brusselse mobiliteit doen rijpen en een collaboratieve dynamiek creëren. Een mirakeloplossing bestaat niet. De oplossing is te vinden in het bundelen van initiatieven en maatregelen die, indien coherent en effectief toegepast, een antwoord bieden op het vraagstuk,” zegt Ischa Lambrechts, adviseur mobiliteit bij Beci. Promotie en gamification Om de bedrijven te informeren over alle initiatieven die er bestaan, wordt er sterk ingezet op dialoog. “We bezoeken dit jaar een 100 tal bedrijven in de Rand”, zegt Peter Van Biesbroeck van Voka. “In eerste instantie bedrijven met meer dan 100 medewerkers om snel impact te genereren. Samen met onze bereikbaarheidsmanager proberen we ook alle bedrijven uit de Rand via infosessies te informeren en samenwerkingsverbanden op te zetten. Het is zeer belangrijk dat bedrijven verschillende mobiliteitsoplossingen vooraf uitproberen en testen om er voeling mee te krijgen. We starten ook een lerend netwerk op waar we bedrijven samenbrengen om hun kennis en ervaring te delen over de verschillende modaliteiten. Er is echt veel goesting om samen te werken.” Beci zal de komende jaren in samenwerking met Maestromobile Critical MaaS blijven organiseren. “Elke onderneming die deelneemt, stelt een manager aan die zich een week lang inzet om voor zijn/haar verplaatsingen gebruik te maken van verschillende verplaatsingsmodi,” zegt Jan De Brabanter. De deelnemer kan alle diensten gebruiken die verkrijgbaar zijn in Brussel en de Rand. Hoewel hij zijn eigen auto mag gebruiken, is het de bedoeling dat hij nieuwe verplaatsingswijzen uitprobeert en multimodaliteit ontdekt. De werkgever kan wel een kader creëren, het is belangrijk dat de werknemer uiteindelijk zijn gedrag aanpast. “Ze moeten ook een mentaliteitsshift maken”, zegt Van Biesbroeck. “Bij jonge medewerkers zien we dat ze een bedrijfswagen niet meer als een prioriteit beschouwen. Het maakt hen niet uit met welke vervoersmiddelen ze op hun werk geraken: als ze er maar vlot geraken. We doen ook een oproep naar de sociale partners en de vakbonden om mee te helpen dit project te realiseren. De files zorgen voor frustraties bij de medewerkers en een verstoorde work-life-balans. Dat maakt het voor werkgevers dan weer moeilijker om werknemers te behouden of aan te trekken. Waardoor bedrijven soms verhuizen, wat zowel wij als Beci niet graag zien gebeuren. De investeringen in betere mobiliteit wegen niet op tegen de meerwaarde van tevreden en gemotiveerde werknemers.” Juridisch De laatste jaren zijn er heel wat nieuwe vervoersmodaliteiten ontstaan. Voka en Beci hebben een boodschap voor de overheden. “Zolang er geen eenduidig fiscaal en wettelijk kader bestaat, is er geen rechtszekerheid voor bedrijven,” stelt Jan De Brabanter. “We roepen de overheden op om het wettelijk kader af te stemmen op al die duurzame vervoersoplossingen. De invoering van een echt mobiliteitsbudget is één van de speerpunten van de mobiliteitsvisie van Beci. De cash-for-car-regeling is voor ons altijd onvoldoende geweest. Met het nieuwe wetsvoorstel is een stap in de goede richting gezet maar het is nog niet optimaal. Zo werd bijvoorbeeld het klassiek autoverhuur niet in het voorstel opgenomen. Verder is het belangrijk dat we beschikken over real-time data van de werven in Brussel. We kunnen die informatie omzetten en communiceren aan de bedrijven en pendelaars. Mobiliteit eindigt immers niet aan de gewestgrenzen, dus willen we ook met onze samenwerking die grenzen overstijgen.” ● Van links naar rechts: Ischa Lambrechts, Peter Van Biesbroeck, Kasper Demol en Jan De Brabanter. BECI - Brussel metropool - oktober 2018 13 © Studio Dann

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication