61

DYNAMIEK meer geïndividualiseerde procedure zouden invoeren en bereid zouden zijn boven de huidige negatieve houding uit te stijgen", legt Eric uit. Met andere woorden, tenzij een verbodsmaatregel wordt uitgesproken tegen de gefailleerde, of tenzij wordt besloten hem het voordeel van de kwijtschelding van schulden geheel of gedeeltelijk te ontzeggen, zou de wil van de gefailleerde om een nieuwe start te nemen niet langer het wantrouwen van financiële instellingen moeten wekken. 3 Een gemakkelijker toegang tot krediet Zodra het vertrouwen is hersteld, moet de toegang tot krediet worden vergemakkelijkt. Momenteel wordt elke ondernemer die failliet is gegaan, geregistreerd bij de Nationale Bank voor een maximum van tien jaar. Dit betekent dat hij vandaag, zelfs jaren na zijn faillissement, geen financiële steun meer kan aanvragen bij een traditionele bank. Zonder financiering is het echter onmogelijk om een nieuwe activiteit te starten. "We willen dat er een kortere periode wordt ingevoerd, bijvoorbeeld 5 jaar, waarna het dossier van de ondernemer bij de Nationale Bank wordt verwijderd", legt de specialist uit. "In een tweede fase zouden kredietfaciliteiten kunnen worden verleend aan ‘ongelukkige en bonafide gefailleerden’ die een kwijtschelding van hun schuld hebben genoten of een verslag van betrouwbaarheid hebben gekregen, en die het reStart-steunprogramma hebben gevolgd.” Het zou bijvoorbeeld mogelijk zijn een garantiefonds of zelfs een herstartkrediet op te richten. 4 De ondernemer beter informeren over faillissement Het is nooit prettig om na te denken over een faillissement en hoe u zich daar desnoods op kunt voorbereiden. "Voldoende informatie over de te volgen wetgeving en procedures maakt het proces echter minder moeizaam, korter en hopelijk iets minder pijnlijk", zegt Eric. Een van de aanbevelingen van Beci is dan ook een "faillissementspakket" met daarin een reeks goede praktijken die u best toepast voor en na het aanvragen van een faillissement. Voorbeelden hiervan zijn een tabel met uitleg over de manier om een activiteit stop te zetten, juridische informatie, uw rechten en verplichtingen, bestaande steunmaatregelen, toegang tot officiële documenten, een lijst van nuttige adressen, een begeleidingsformulier, enz. "Met deze kit willen we ondernemers helpen om hun faillissement schoner en sneller af te handelen. Goede informatie bespaart geld, minimaliseert de impact op schuldeisers, fiscus, btw, RSZ ... en laat een snellere herstart toe.” 5 Door media en sensibilisering de perceptie van een faillissement veranderen Bewustwording is een van de speerpunten van het reStart-programma. "De samenleving staat nog altijd zeer negatief tegenover failliete ondernemers", zegt Eric Vanden Bemden. Door middel van conferenties, informatiesessies, workshops over economische veerkracht 1 en rondetafelgesprekken met deskundigen en ondernemers probeert reStart de perceptie van het falen van ondernemers in de samenleving te veranderen. "Bovendien zouden we via de media een positiever beeld willen geven van de periode na een faillissement, bijvoorbeeld door succesvolle gevallen van oplevende ondernemers te belichten", legt hij uit. 6 De duurzaamheid van het reStart programma Sinds de lancering van het initiatief hebben 70 ‘oplevende’ ondernemers deelgenomen aan het reStart programma. En de resultaten mogen er zijn. Om deze dynamiek in stand te houden, moet echter de duurzaamheid van het steunprogramma worden gewaarborgd. Voor Eric kan dat bijvoorbeeld door een label. "We willen aan het einde van het programma ook een officieel certificaat van deelname en bijdrage van de ondernemer kunnen uitreiken. Een andere mogelijkheid is de organisatie van een reStart Day en de uitreiking van een prijs van beste reStarter van het jaar, zoals de Entrepreneur of the Year Award", zegt hij. Ten slotte dient de invoering van het programma op nationaal niveau te worden overwogen. Ook het vinden van partners en het behouden van de toegekende subsidies is essentieel. 7 Versterkte preventie Voorkomen is beter dan genezen. Vandaar het belang van preventie. Er bestaan veel ondersteunende structuren, maar deze zijn bij ondernemers soms weinig bekend. "Er zou meer bekendheid moeten worden gegeven aan initiatieven die een faillissement voorkomen, zoals het Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden, de kennis en de werking van de kamers van handelsonderzoek, de procedures van gerechtelijke reorganisatie, de mogelijkheid om een beroep te doen op een gerechtsmandataris, afbetalingsregelingen, opleidingen enz. ” Bovendien minimaliseert goed bestuur de kans op mislukking, zegt onze specialist. Daarom is het van belang de kennis en vaardigheden van ondernemers op het gebied van management/boekhouding te versterken en betere ondersteuning te verlenen in de eerste jaren. Er zouden ook overheidsmaatregelen kunnen worden genomen om de arbeidskosten, de belastingen en betalingsachterstanden (met name bij overheidsinstanties) te verminderen. "Tot slot moet prioriteit worden gegeven aan het creëren van instrumenten om bedrijven in moeilijkheden sneller op te sporen en te helpen zich te herstellen voordat ze failliet gaan", besluit Eric Vanden Bemden. ● Informatie: Eric Vanden Bemden, reStart Adviseur – evb@beci.be, Tel. +32 2 563 68 56 In het nieuwe faillissementsrecht, dat sinds 1 mei 2018 van kracht is en in hoofdstuk XX van het Wetboek van economisch recht is opgenomen onder de titel "Insolventie van ondernemingen", werd het begrip "verschoonbaarheid" geschrapt en vervangen door het begrip "kwijtschelding van de schulden van het faillissement". Dit nieuwe concept is opgenomen in artikel XX 173. BECI - Brussel metropool - september 2018 59

62 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication