29

INTERNATIONAAL BELGIË-CANADA Op de Ceta golf Afgelopen mei leidde Beci een delegatie van Belgische bedrijven naar Canada voor prospectie. Deze economische missie werd een groot succes, met – nu al – concrete samenwerkingsprojecten. In het tijdperk van de economie 2.0 stelt zich echter de vraag naar het nut van dergelijke missies... Bieden ze nog een toegevoegde waarde? De standpunten van een deskundige en van deelnemers. Gaëlle Hoogsteyn "D eze economische missie kadert in de opstart van Ceta,” begint Sybille Motte, International Trade Advisor bij Beci. Dit vrijhandelsverdrag tussen België en Canada biedt immers nieuwe uitzichten voor Belgische bedrijven. "De Belgische Staatsmissie in Canada heeft ons land bovendien veel zichtbaarheid gegeven. Wij wilden op deze golf surfen om KMO’s, ZKO’s en zelfstandigen te helpen hun activiteiten in Canada te ontwikkelen.” In samenwerking met CanCham en de CCI Wallonie nam Beci daarom 15 bedrijven mee op prospectie. Vertegenwoordigde sectoren waren onder meer de spoorwegen, farmaca, stedelijke mobiliteit, Horeca, evenementen en intellectuele eigendom. "De diversiteit van de bedrijven was een echte troef, vooral omdat ze uit alle regio’s van het land kwamen”, zegt Sybille. De Belgische delegatie verbleef drie dagen in Montreal en twee dagen in Quebec City. "We beperkten ons tot de Franstalige markt omdat die het meest aantrekkelijk was voor de deelnemers.” Het programma omvatte heel wat tijdslots voor B2B-vergaderingen georganiseerd door onze economische en commerciële attachés in Canada (voornamelijk vertegenwoordigers van Awex, Brussels Invest & Export, Québec International en Montréal International), afgewisseld met groepsactiviteiten: een receptie in de residentie van de Belgische Consul-generaal in Montréal, een netwerkevenement met Belgen gevestigd in Canada, en een ontmoeting met Canadese bedrijfsjuristen. Voor Sybille ligt het succes van een economische missie in de voorbereiding: "Hoe beter voorbereid, hoe meer resultaat». Met deze missie wilde Beci trouwens innoveren. Vóór de reis organiseerde de Kamer virtuele vergaderingen over Skype. Elk bedrijf kreeg 15 minuten de tijd om zich individueel voor te stellen, een gesprek te voeren en zijn verwachtingen toe te lichten. Sybille: "Onze partners ter plaatse beschouwden als een groot pluspunt om de deelnemers op voorhand te leren kennen.” In het tijdperk van de economie 2.0 rijst echter de vraag naar het nut van economische missies. Van de contactgegevens van handelsattachés tot die van ambassades of zakenmensen, alles staat tegenwoordig op internet! Sybille legt uit: "Een prospectietrip vergt veel voorbereiding en organisatie. Door u aan te sluiten bij een kamer van koophandel profiteert u van al haar contacten en weet u dat de reis resultaat zal opleveren. Ook de groepsdynamiek is een troef: naast vergaderingen ter plaatse kunt u tijdens deze missies relaties aanknopen met andere Belgische bedrijven. Tot slot staat de Kamer van Koophandel voor alle logistiek in. Het enige wat u hoeft te doen, is u laten meeslepen. Voor ondernemers die het super druk hebben, is dit echt ideaal.” ● Het standpunt van deelnemers "We hebben een aantal geweldige mensen ontmoet en interessante contacten gelegd. Ik wist niet echt wat ik van mijn deelname kon verwachten. Uiteindelijk waren alle afspraken die voor mij waren vastgelegd erg relevant, met geweldige samenwerkingsuitzichten.” Vinciane Morel de Westgaver, Business Director & Partner bij Vo Event "Mijn afsprakenboekje stond lichtjes bol en ik ontmoette een aantal zeer interessante mensen. Ik heb contacten van hoge kwaliteit gelegd met beleidsmakers. Dit resulteerde in een aantal concrete samenwerkingsmogelijkheden waarvoor ik dit najaar naar Canada terugkeer. Ik heb ook echt genoten van de gedachtewisseling met de andere deelnemers.” Thierry Delperdange, Manager bij Coaching & Développement BECI - Brussel metropool - september 2018 27

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication