NEWS DIGEST Maes neemt 156 Octa+ tankstations over De Belgische energieleverancier Octa+ verkoopt zijn volledige netwerk van tankstations aan Maes Energy & Mobility. Daarmee blijven de stations in handen van een Belgische familiale onderneming. Door de overname vergroot Maes haar portefeuille van 125 naar 280 tankstations. Mobiliteitsbudget: stap in de goede richting De federale regering heeft het wetsontwerp omtrent het mobiliteitsbudget onlangs goedgekeurd. Werknemers met een bedrijfswagen kunnen die binnenkort dus inruilen voor een milieuvriendelijkere versie, voor alternatieve en duurzame vormen van mobiliteit (openbaar vervoer, fiets, deelauto, werkbus, taxi) en ook huisvestingskosten als de werknemer dichter bij het werk verhuist. Als dan nog geld overblijft, wordt dat uitbetaald. Daarop dient de werknemer 38,07% sociale bijdragen te betalen. Voor Beci is de goedkeuring van dit wetsontwerp een stap in de goede richting. “Het doel van het mobiliteitsbudget is immers om de mobiliteit voor iedereen te verbeteren. Als de onderneming of de werknemer een pakket met oplossingen en mobiliteitsmiddelen kan samenstellen, levert dit voor beide partijen een efficiëntiewinst op. Bovendien draagt een uitgebreid mobiliteitsaanbod bij tot een vlotter verkeer en een evenwichtigere mobiliteit.”, stelt Olivier Willocx, Gedelegeerd Bestuurder van Beci. De invoering van een echt mobiliteitsbudget is één van de speerpunten van de mobiliteitsvisie van Beci en werd dan ook opgenomen in het verkiezingsmemorandum. De Cash for Car regeling is voor de werkgeversorganisatie altijd onvoldoende geweest. “Cash for Car is een nuloperatie geworden en mist haar doel. Om het aantal files terug te dringen moet men de keuze geven aan de werknemer om zich op andere manieren te verplaatsen dan met de auto. Cash for Car komt hier niet aan tegemoet maar een echt mobiliteitsbudget biedt deze mogelijkheid wel.”, aldus Ischa Lambrechts, Adviseur Mobiliteit bij Beci. Het traditionele autoverhuur werd echter niet opgenomen in de lijst met alternatieven, wat een anomalie zou kunnen betekenen voor het systeem. “Het traditionele autoverhuur opnemen in het mobiliteitsbudget zou twijfelaars over de streep kunnen trekken. Diegenen die een kleinere wagen kiezen voor dagelijks gebruik, krijgen zo de mogelijkheid om een grotere wagen te huren voor een vakantie in het buitenland of bijvoorbeeld voor een verhuizing.”, stelt Ischa Lambrechts. 10 BECI - Brussel metropool - september 2018 Voor Octa+ is de verkoop een nieuwe stap in haar transitie van multi-energieleverancier naar een leverancier van all-in oplossingen en diensten voor energie en (elektro) mobiliteit. Om beter te beantwoorden aan de energie- en mobiliteitsbehoeften van de klanten van morgen blijft Octa+ de komende jaren investeren in energieoplossingen en duurzame mobiliteit: in elektriciteit, aardgas en stookolie via Octa+, in elektromobiliteit via Blue Corner en in mobiliteit via de start-up Modalizy en de HybridCard tankkaart. Etienne Rigo, co-CEO van Octa+: “Wij zijn enorm tevreden dat de Octa+ tankstations in handen komen van een onderneming die veel gemeen heeft met ons. Net zoals Octa+ is Maes een Belgische, familiale onderneming met de flexibele structuur van een KMO. Wij zijn ervan overtuigd dat deze overname ten goede zal komen van alle stations en haar klanten.” © Getty © Getty
13 Online Touch Home