17

THINK TANK kantoren bij. In heel deze buurt zit alles in een enorme stroomvoorstelling”. Het Riva-project moet tegen eind 2019 klaar zijn. Canal Warf Vlak naast het project Riva bouwt het project Canal Wharf 250 appartementen. Momenteel wordt de eerste fase gerealiseerd: 132 appartementen. Het gaat om twee woongebouwen met acht verdiepingen in een geheel van in totaal vier gebouwen. Ze bevinden zich rond een privé binnentuin, vlak aan het water van het kanaal. Gebouw A omvat 39 appartementen met 2 of 3 ruime kamers en grote terrassen, waarvan 60% zijn verkocht. Gebouw B omvat 93 appartementen, gaande van ruime studio’s tot één- en twee-kamer-appartementen en is voor 45% verkocht. De ondergrondse verdieping, gemeenschappelijk voor beide gebouwen, biedt 199 parkeerplaatsen. “Canal Wharf is ideaal gelegen in de meest trendy wijk van Brussel”, zegt Muriel Lambotte, van AG Real Estate. “U kunt hier genieten van de rust van het water, terwijl u toch vlakbij het bruisende centrum woont.” Het project wordt gebouwd door Valens, een dochteronderneming van Eiffage Benelux. De oplevering van de eerste fase zal in 2019 gebeuren. Momenteel is het nog wachten op de vergunning van de tweede fase. Kanal Op 5 mei opende ook KANAL - Centre Pompidou de deuren in de voormalige Citroëngarage in Brussel, voor een programmering die een voorproef geeft van de ‘Culturele stad’ in wording. Dertien maanden lang kan het publiek het mythische gebouw ontdekken, vóór de start van de werkzaamheden, aan de hand van diverse kunst- en architectuurtentoonstellingen, grote installaties en tien nieuwe creaties van Brusselse kunstenaars. Het project zal het toekomstige museum voor moderne en hedendaagse kunst huisvesten. Met Kanal - Centre Pompidou krijgt Brussel een multidisciplinair kunstencentrum dat zal gebouwd worden door drie architectenbureaus. Uit de 92 voorstellen koos een jury unaniem het ontwerp van noAarchitecten (Brussel), EM2N (Zürich) en Sergison Bates Architects (Londen). Het hele gebouw zal een oppervlakte hebben van 35.000 vierkante meter. Beneden is er plaats voor concerten en performances. De nieuwe Brussels Cruise Terminal: een hulpmiddel om het riviertoerisme in Brussel te stimuleren. boost geven. Zo werd vanaf de kaai een pad aangelegd dat de toeristen toegang geeft tot het Meudon-park in Neder-Over-Heembeek. De bouw van de terminal koste 5,2 miljoen euro. Dat bedrag werd voor gelijke delen betaald door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Brusselse Gewest. Wijken Verder zijn er ook plannen met de wijken die langs het kanaal liggen. De buurten rondom het Maximiliaanpark en het Vergotedok zijn in volle verandering, dankzij onder meer het Kanaalplan, het Stadsvernieuwingscontract (SVC) en de wijkcontracten. De komende jaren zal de wijk enkele belangrijke openbare voorzieningen en ruimten rijker worden. Om deze veranderingen in goede banen te leiden wordt momenteel een Richtplan van Aanleg uitgewerkt, dat de naam RPA Max kreeg. Het plan moet een coherente visie en de kwalitatieve spelregels bepalen voor alle toekomstige projecten die zich zullen inplanten in de wijk. Eind februari werd er al een reflectieweek georganiseerd. De opstelling van het RPA Max wordt aangestuurd door Perspective.brussels, in samenwerking met de Maatschappij voor Stedelijke Inrichting, de Stad Brussel, de Bouwmeester, en Brussel Stedenbouw en Erfgoed. ● Kanal - Centre Pompidou: een nieuw Brussels symbool ? Op de bovenverdieping komt een restaurant. Er zal ook een dakterras zijn. Dit najaar start de bouw. De werken moeten klaar zijn tegen 2022. Het hele project kost zo'n 125 miljoen euro. Cruise Terminal Zopas werd ook de Brussels Cruise Terminal ingehuldigd in Neder-over-Heembeek. De terminal is 240 meter lang en 12 meter breed. Via deze aanlegsteiger kunnen de riviercruiseschepen makkelijker aanmeren in Brussel. De bedoeling is om het cruisetoerisme naar Brussel meer dan ooit aan te wakkeren. Vorig jaar meerden al 12.000 cruisepassagiers in Brussel aan. De terminal moet ook de omliggende wijken een nieuwe BECI - Brussel metropool - juni 2018 15 © Reporters © Reporters

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication