55

DYNAMIEK De vier gulden regels van overheidsopdrachten overheidsopdrachten binnen de besturen zelf en informeer ze van de ervaring en de referenties van uw onderneming in het betrokken domein. Deze aanpak garandeert niet dat u wordt gecontacteerd. Maar onderschat echter in geen geval de behoeften van de administraties: zij zijn steeds op zoek naar nieuwe leveranciers of dienstverleners die beter aan hun verwachtingen beantwoorden. Wat zou u nog aanbevelen bij het gebruik van het e-Procurement platform? Doen! Ik geef toe dat de computeromgeving niet perfect is. Toch was het nooit zo eenvoudig om in België deel te nemen aan overheidsopdrachten. Ondernemingen en zelfstandigen die nooit e-Procurement hebben gebruikt, gaan best meteen naar de e-Notification module om daar een eerste selectie te maken van opdrachten die overeenstemmen met hun activiteit. Deze applicatie is vrij gemakkelijk te gebruiken. Desnoods zijn ook een handleiding en een aantal checklists online beschikbaar. De FOD Beleid en Ondersteuning organiseert regelmatig kosteloze informatiesessies op aanvraag. Vanuit deze eerste zoekopdrachten beslist de onderneming of ze zich al dan niet inschrijft op e-Procurement en automatische zoekprofielen configureert, waardoor zij relevante opdrachten rechtstreeks per e-mail ontvangt. ● Een overheidsopdracht is een ware hordeloop. Het komt erop aan om over alle hordes foutloos te lopen en er geen te missen, om de overheidsopdracht binnen te halen. Laten we even stilstaan bij enkele vaak voorkomende fouten die ondernemingen maken. 1. De handtekening van de offerte - De persoon die bevoegd of gemachtigd is om de vennootschap te vertegenwoordigen, moet de offerte ondertekenen. Wanneer een natuurlijke persoon de offerte indient, moet deze persoon de offerte zelf ondertekenen. Als een vennootschap de offerte indient, moet de organieke vertegenwoordiger ondertekenen (raad van bestuur voor een NV of twee bestuurders indien de statuten dit voorzien – zaakvoerders voor een BVBA) of de bijzonder gevolmachtigde. De ondertekening van een offerte is op zich geen akte van dagelijks bestuur. Opgelet: een scan van de handtekening volstaat niet. Wanneer de offerte elektronisch moet worden ingediend, geldt de elektronische handtekening. De persoon die m.a.w. de offerte op het platform neerlegt (en van wie de identiteitskaart wordt gebruikt) ondertekent de offerte. Verdere stappen ➜ www.publicprocurement.be/nl ; ➜ https://enot.publicprocurement.be Het e-Procurement platform werkt beter met sommige Web browsers. Het bestuur beveelt Mozilla Firefox aan) ➜ www.easy.brussels ; ➜ Federale helpdesk: e.proc@publicprocurement.be ; 02 790 52 00 ; ➜ Gewestelijke helpdesk, in samenwerking met Beci: www.1819.brussels/nl ; info@1819.brussels ➜ De planning: in het raam van de 'overheidsopdrachten'-cyclus organiseert Beci op 12.06 een ontbijtseminar over de mogelijke opdrachten voor behandeling van vervuilde bodems. Informatie en inschrijvingen: Caroline Coutelier – 02 643 78 13 cco@beci.be. 2. Indiening van een offerte - Elke aanvraag tot deelneming of offerte moet vóór de in de documenten vermelde uiterste datum en uur voor de indiening bij de aanbestedende macht aankomen. Laattijdige aanvragen tot deelneming of laattijdige offertes worden niet aanvaard. Wees dus waakzaam. 3. De regelmatigheid – De regelmatigheid van een offerte impliceert dat deze volledig overeenstemt met alle eisen die de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten stelt en tevens overeenstemt met de overheidsopdrachtenreglementering (koninklijk besluit van 14 januari 2013). Als een inschrijver afwijkt van wat de aanbestedende overheid vraagt, kan de offerte worden uitgesloten. Daarom mogen inschrijvers in geen geval hun algemene voorwaarden toepasselijk verklaren. Deze zullen immers te sterk verschillen van de uitvoeringsregels van het KB van 14 januari 2013. 4. Stellen van vragen – Een inschrijver heeft het recht om vragen te stellen aan de aanbestedende overheid ten laatste tien dagen voor de uiterste datum voor de ontvangst van de offertes. De praktijk leert dat te weinig inschrijvers dit doen. Bij gebrek aan vragen, kan de aanbestedende overheid naderhand opmerken dat een inschrijver geen belang meer heeft om de gunningsbeslissing aan te vechten, doordat deze zonder voorafgaandelijk opmerking aan de opdracht heeft deelgenomen. Inschrijvers moeten dan ook niet twijfelen om over onduidelijke elementen vragen te stellen. BECI - Brussel metropool - mei 2018 53

56 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication