21

D.R. Waarom werken aan de Ring? EEN RING VOOR DE MOBILITEIT VAN MORGEN. De Brusselse Ring of R0 werd aangelegd in de jaren vijftig. Afgezien van een onderhoud op gezette tijden, werd de basisinfrastructuur sindsdien niet meer vernieuwd. Wel kwamen er verscheidene op- en afritten bij. O ndertussen nam de verkeersdrukte alleen maar toe. De op- en afritten werden een kluwen waar verscheidene verkeersstromen elkaar kruisen. Er is het doorgaand verkeer, maar ook vele lokale verplaatsingen verlopen via de Ring. Structurele files en onveilige situaties zijn het gevolg. Om daaraan te ontsnappen, zoeken heel wat bestuurders een uitweg via de dorpen en steden langs de Ring. Deze woonomgevingen kreunen al jaren onder dit sluipverkeer. Ook de bus staat vandaag mee in de file. De Ring is een barrière geworden tussen de hoofdstad en haar omgeving. Slechts een klein aantal fietsers en voetgangers waagt nu de oversteek over of onder de Ring. Groengebieden langs de Ring worden doorgesneden of abrupt onderbroken door een op- of afrit. En dan hebben we het nog niet gehad over de bereikbaarheid van bedrijven. De Brusselse regio blijft groeien. Heel wat nieuwe ontwikkelingen staan in de steigers. Voor al deze ondernemers is een vlotter verkeer en een betere bereikbaarheid met openbaar vervoer, auto en fiets van cruciaal belang. Tijd voor actie De Werkvennootschap zet met de Werken aan de Ring in op een betere leef- en werkomgeving in de gemeenten rond de Ring, op een mobiliteit die fiets, openbaar vervoer en auto veilig combineert, en op een Ring die verbindt in plaats van verdeelt. Het plan van aanpak bestaat uit de volgende punten: ► Investeren in fietsinfrastructuur Nieuwe fietssnelwegen stimuleren verplaatsingen met de fiets. Aangepaste verlichting, brede fietsbanen, ruime bochten en een obstakelvrij parcours maken van fietsen een veilig en snel alternatief. Door de fietssnelwegen zoveel mogelijk aan te leggen in het groen of langs het water, met respect voor de omgeving, wordt het ook erg aangenaam fietsen. De missing links in het bestaande netwerk van fietsinfrastructuur worden weggewerkt. Zo zal een nieuwe fietssnelweg, de Kanaalroute Noord, Mechelen met Brussel Doelstelling: een scheiding tussen transitverkeer en lokale verplaatsingen. verbinden langs het kanaal in Grimbergen en Vilvoorde. Verder komen er onder meer fietssnelwegen langs de A12 in Meise en de E40 in Zaventem. De fietssnelweg langs de HST-route tussen Leuven en Brussel wordt verder afgewerkt. Ook op de R22 in Kraainem en Machelen komt kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur. ► Een beter ontwikkeld en efficiënt openbaar vervoer Ook het openbaar vervoersnetwerk wordt flink uitgebreid. Drie nieuwe trambuslijnen zorgen voor een vlotte verbinding tussen de Noordrand en Brussel. De Ringtrambus verbindt de luchthaven met het Heizelcomplex via Machelen, Vilvoorde en Grimbergen. Eind 2018 zullen de eerste Ringtrambussen al rijden. In 2019 wordt het volledig Ringtramsbusnetwerk uitgerold. Met de Luchthaventram zal je snel van het hart van de hoofdstad naar Brussels Airport kunnen sporen. Langs de A12 zorgt de Sneltram voor een vlotte verbinding tussen Willebroek en Brussel. ► Doorgaand verkeer scheiden van lokaal verkeer op de Ring Om de Ring rond Brussel veiliger te maken, worden lokaal en BECI - Brussel metropool - maart 2018 19 © Reporters

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication