22

THINK TANK De mening van Beci doorgaand verkeer van elkaar gescheiden. Zo verminderen de gevaarlijke ‘weefbewegingen’: voertuigen die kriskras door elkaar rijden om de Ring op te rijden of een afrit te nemen. De Ring rond Brussel zoals we die nu kennen wordt de ‘hoofdrijbaan’: de rijbaan voor doorgaand verkeer. Doorgaand verkeer is verkeer dat de R0 gebruikt voor verplaatsingen over langere afstanden, van de ene snelweg die op de Ring uitkomt naar de andere. Als je bijvoorbeeld via de E40 vanuit Gent komt, en de Ring neemt om dan de E40 richting Luik te nemen, ben je doorgaand verkeer. Naast de hoofdrijbaan voor doorgaand verkeer komen parallelrijbanen voor het lokale verkeer. Dat is het verkeer dat de R0 gebruikt om een op- of afrit te nemen naar een Brusselse gemeente of een Vlaamse gemeente in de Noordrand. ► De leefbaarheid van woon- en werkgebieden verbeteren Door het sluipverkeer te bannen en zoveel mogelijk naar de parallelrijbanen te leiden, worden de woonkernen veiliger en aangenamer om in te wonen. Ook de herinrichting van de bermen en randen van de Ring draagt daartoe bij. Vlotter bereikbare bedrijventerreinen die beter ingepast zijn in de omgeving, zullen zorgen voor een aantrekkelijkere werkomgeving. De ontsluiting van bedrijventerreinen is een cruciaal aspect van de Werken aan de Ring. Daarom zullen deze maatregelen altijd met de bedrijven besproken worden. ► De grote groenzones verbinden Ook de natuur wordt beter van de geplande werken. De Ring snijdt vandaag verscheidene grote groenpolen doormidden. Daardoor is de natuurlijke leefomgeving van bepaalde diersoorten erg ingeperkt. Door groene verbindingen en oversteken aan te leggen, krijgen ook deze bewoners van de Noordrand meer ruimte. Ook wandelaars en fietsers zullen zo van een veel beter verbonden groengebied kunnen genieten. Beci oordeelt dat de huidige infrastructuur niet aangepast is aan de 21ste eeuw. Sinds de aanleg van de Ring in de jaren 70 is het verkeer verdubbeld, evenals de economische activiteit, trouwens. Vandaag is de Ring voorbijgestreefd, te smal en gevaarlijk, mede omwille van de talrijke op- en afritten, het gebrek aan onderscheid tussen doorgaand en lokaal verkeer en het uitblijven van een dynamisch verkeerbeheer. Overstapmogelijkheden naar het openbaar vervoer zijn nagenoeg onbestaande. Zeg niet dus niet zomaar uitbreiding van de Ring maar herinrichting. Naast 20 kilometer vernieuwde rijweg wordt er geïnvesteerd in 40 km gloednieuwe fietsinfrastructuur én de 60 km nieuwe tramsporen van het Brabantnet (luchthaventram, ringtram en sneltram). De vernieuwing van de Ring is nodig maar lost niet alle mobiliteitsproblemen op. Een integrale aanpak met ook aandacht voor openbaar vervoer, weg- en fietsinfrastructuur en mobiliteitsmanagement is noodzakelijk. Een aanpassing van de Ring zou in beide Gewesten het verkeer via alternatieve parkoers moeten luwen, met alle voordelen van dien voor het welzijn. Ook de uitstoot van fijn stof, stikstof en CO2 ligt gevoelig lager bij vlot verkeer dan wanneer alles stilstaat. Iedereen heeft er dus baat bij. De enige realistische doelstelling is een win-win situatie. ► Het kluwen van op- en afritten vereenvoudigen Vanuit de lucht bekeken ligt er rondom de R0 een ingewikkeld kluwen van op- en afritten. Door de hele weginfrastructuur aan te pakken en de knooppunten van op- en afritten te vereenvoudigen, komt er plaats voor een betere doorstroming en veiliger verkeer. Dankzij de compactere knopen komt er bovendien nieuwe open ruimte vrij. ► Multimodale knooppunten Eenvoudig kunnen wisselen tussen fiets, auto en openbaar vervoer zal in de toekomst steeds belangrijker worden. De populariteit van autodelen en fietsverhuursystemen blijft alsmaar groeien. De mogelijkheden om de verschillende vervoersmiddelen (of vervoersmodi) te combineren, nemen daardoor ook toe. Op de Park & Rides bij de belangrijkste knooppunten zal je snel kunnen overstappen van de auto of de fiets op het openbaar vervoer of omgekeerd. Het worden echte multimodale knooppunten. Samenwerken aan de Ring van de toekomst De Werkvennootschap is een projectvennootschap opgericht door de Vlaamse overheid om complexe mobiliteitsprojecten, zoals de Brusselse Ring, gecoördineerd aan te pakken. Inspraak, participatie en samenwerking met alle stakeholders zijn daarbij erg belangrijk. De mobiliteits- en bereikbaarheidsmanager van Beci, Ischa Lambrechts, werkt nauw samen met de mobiliteits- en bereikbaarheidsmanager van Voka, Xavier Boonman, om bedrijven actief te betrekken en te informeren gedurende het hele traject. Voor meer informatie over de Werken aan de Ring: www.werkenaandering.be Een tramlijn tussen de luchthaven en het stadscentrum? In 2014 dacht Beci er al aan, met deze fotobewerking. 20 BECI - Brussel metropool - maart 2018

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication