VÉRONIQUE CULLIFORD, DE DOCHTER VAN PEYO Het succes van de Smurfen: ook dat van hun Smurfin De Smurfen beperken zich in geen geval tot de Belgische en Brusselse stripverhalen: ze zijn wereldberoemd. Op nagenoeg 60-jarige leeftijd mogen de blauwe kereltjes Véronique, de dochter van hun vader Pierre Culliford (Peyo), bijzonder dankbaar zijn. Al meer dan 30 jaar lang staat zij in voor een correcte commerciële exploitatie van het vergeet-meniet-kleurig volkje. Deze exploitatie genereert miljoenen euro’s.. Victor Lepoutre V éronique Culliford werd in 1958 geboren, hetzelfde jaar als de Smurfen, die toen voor het eerst in het weekblad Robbedoes verschenen. Ze groeide op met de blauwe rakkertjes en naar verluidt zou ze haar vader en Yvan Delporte, de toenmalige scenarist, hebben geïnspireerd voor het ontwerp en de scenario-aspecten van de Smurfin. Peyo was de vader van de Smurfen maar Véronique zorgde voor hen als een ware moeder – vandaar het succes. Richting Hollywood! In 1979 stond Véronique voor de eerste keer haar vader terzijde, namelijk voor het beheer van de commerciële rechten van de Smurfen. Peyo had toen net de studio’s Hanna-Barbera in Hollywood groen licht gegeven voor een adaptatie van de Smurfen op TV. Diezelfde studio’s hadden al een overweldigend succes geboekt met de Flintstones op de beeldbuis. Er werden toen 256 tekenfilms geproduceerd voor het televisiekanaal NBC. De ‘Smurfs’ (hun naam in de VS) werden in enkele maanden tijd tv-vedettes. In de jaren 80 verspreidden deze filmpjes zich in de ganse wereld, wat aanleiding gaf tot een geweldige ‘Smurf-rage’! Om het imago van de Smurfen te beheren, richtten Véronique en Peyo in 1984 International Merchandising Promotion and Services op. De dochter moest dit bedrijf geleidelijk op haar eentje leren beheren. “Mijn vader was hoe langer hoe meer betrokken bij de productie van de tekenfilms en reisde op en af naar de Verenigde Staten terwijl ik hier de zaak moest runnen”, herinnert zich Véronique. “Mijn vader en ik hebben het vak gelijktijdig aangeleerd en wij zorgden toen zo goed en zo kwaad mogelijk voor het 12 BECI - Brussel metropool - maart 2018 beheer. ‘Licensing’ was in die tijd een totaal nieuw beroep. Walt Disney uitgezonderd exploiteerde bijna niemand toen een stripfiguur op een zodanig intensieve manier. Mijn vader beschikte al over een tekenstudio, maar voor stripverhalen had hij niet echt meer de tijd. Hij was trouwens 100% met merchandising bezig.” Véronique liet zich door een team omringen, zodat haar vader opnieuw kon gaan tekenen. De vier IMPS werknemers van destijds zijn vandaag uitgegroeid tot een 40-koppig team en agenten in 110 landen. Van klein naar groot scherm Stilaan overschreed het succes van de Smurfen de stripverhalen en de televisie. Ze verschenen op commerciële voorwerpen (de Smurf Party CDs kenden een geweldig Het publiek vertoont enorm veel sympathie en de ouders blijven ons trouw omdat er geen geweld is. In onze verhalen betekenen de Smurfen gewoon vreugde en vrolijkheid. Véronique Culliford succes in de jaren 90). De populariteit van de Smurfen bereikte een hoogtepunt met een eerste langspeelfilm van Columbia Pictures in 2011. Vanaf de eerste dag stond de film op de eerste plaats van het Amerikaanse box-office en D.R.
15 Online Touch Home