THINK TANK genereerde hij wereldwijd nagenoeg 552 miljoen dollar aan inkomsten. In 2013 was het de beurt aan “De Smurfen 2”, met eens te meer een massale opkomst van het publiek, goed voor meer dan 347 miljoen dollar aan inkomsten wereldwijd. Een derde film, “De Smurfen en het verloren dorp” bracht 197 miljoen dollar op. “Ik weet niet of de bioscoop het meest succesvolle kanaal is, maar hierdoor hebben de Smurfen de ganse wereld veroverd. In drie weken tijd wordt de film overal ter wereld vertoond, met gigantische marketingcampagnes. Wanneer de campagne goed in elkaar zit, hebben de mensen echt zin om de film te zien en ze spreken er enorm veel over. Toch blijven de boeken ons voornaamste medium, want ook daar zitten onze roots. Daar zijn de Smurfen op een mooie dag van de herfst 1958 geboren. Weliswaar zorgen de tekenfilms ervoor dat het merk overal en altijd aanwezig is. Een goed gecontroleerde marketing Vooral de films brengen veel op aan IMPS. Wanneer een film uitkomt, verdubbelen bijna de inkomsten van de onderneming, van 10 tot 18 miljoen euro. Daarin zitten natuurlijk de royalties van de langspeelfilms, maar ook een hele reeks commerciële contracten. Toen ‘De Smurfen 2’ uitkwam, zijn de blauwe rakkertjes plots ook verschenen op de verpakkingen van Haribo snoep, de kleren van Zara en H&M … Ze zaten overal! Dagelijks ontvangt het IMPS team nagenoeg 200 vragen voor commercieel gebruik, die diepgaand worden geanalyseerd: wie is de vragende partij? Is dit bedrijf kredietwaardig? Wat is zijn project? Op welke grondgebieden? Alles wordt onder de loep genomen: “Er zijn domeinen waar wij niet van willen, omdat we er niets mee te maken hebben. Zo bijvoorbeeld alles wat betrekking heeft tot politiek, godsdienst, alcohol, seks, drugs … Kortom, al wat niet rechtstreeks in verband staat met kinderen en positieve zaken weigeren wij systematisch. Er komen dus geen condooms met Smurfen op, bijvoorbeeld, maar een deelname aan een campagne ter preventie van aids, ja, waarom niet, maar de gelegenheid heeft zich nog niet voorgedaan”, vertelt Véronique. Des te meer omdat elke tekening van de Smurfen verplicht door de officiële studio’s in Genval moet worden geproduceerd en omdat een duidelijke vermelding van het copyright op elke kopie moet verschijnen. 2018, een Smurfenjaar! Behalve in films zijn de Smurfen nu ook aanwezig in pretparken. Ze zijn er met hun wereldje in de Antwerpse Comic Station, maar ook in parken in Dubai, Maleisië en binnenkort ook een nieuw park in Moskou. Voor hun 60e verjaardag nodigen de Smurfen ons binnenkort uit op een splinternieuwe immersieve beleving, 1.500 m² groot, die op 9 juni op de Heizel open gaat en daar tot januari 2019 zal blijven om daarna aan een wereldreis te beginnen. “Dankzij nieuwe technologieën die door Belgische ondernemingen werden ontworpen, krijgt iedere bezoeker ongeveer één uur lang de gestalte van een Smurf (1m20) in het dorp van de kleine ventjes”, weet Philippe Glorieux, die verantwoordelijk is voor marketing en communicatie bij IMPS. Voordien kunnen de liefhebbers al kennismaken met het 36e album, “De Smurfen en de Draak van het Meer”, dat begin maart verschijnt en mede wordt ondertekend door Véronique’s broer Thierry Culliford, die sinds het overlijden van de vader instaat voor het scenario. De Smurfen mogen we ook in centrum Brussel verwachten, op een muurschildering onder de brugbogen van het Hilton Hotel, vlak naast het Centraal Station. “We gaan bovendien een aantal Smurf straatstenen inhuldigen tussen de muurschildering en een nieuw standbeeld van een Smurf op het Spanjeplein”, verklapt Philippe Glorieux. “Verder worden de Smurfen de mascotte van de 20 km van Brussel. België heeft het jaar 2018 uitgeroepen als Jaar van de Smurfen, zoals 2017 het Magritte-Jaar was. De Smurfen worden bovendien de mascotte van 17 duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen ondertekend door de UNO, tot en met 2030. Onze visie leeft dus echt op wereldschaal.” Een mooie toekomst tegemoet Nooit waren de Smurfen zo populair. “Het publiek vertoont enorm veel sympathie en de ouders blijven ons trouw omdat er geen geweld is. In onze verhalen betekenen de Smurfen gewoon vreugde en vrolijkheid”, stelt Véronique Culliford. De dochter van Peyo denkt al aan de toekomst. Een nieuwe reeks tekenfilms is in voorbereiding en het zou best kunnen dat er nieuwe langspeelfilms worden geproduceerd. Het is overduidelijk dat de teams uitermate gemotiveerd zijn. “Wij gunnen onze heldjes de tijd die ze nodig hebben om vooruitgang te boeken en te blijven bestaan. Dankzij deze aanpak zijn de Smurfen vandaag niet meer uit onze wereld weg te denken. Het avontuur wordt in de toekomst nog boeiender en we zullen zien welke nieuwe technologieën we dan zullen kunnen gebruiken, want de Smurfen passen zich graag aan aan nieuwigheden.” Op 60-jarige leeftijd zijn de Smurfen dus helemaal niet klaar om met pensioen te gaan. ● BECI - Brussel metropool - maart 2018 13
16 Online Touch Home