37

TOPIC De ingrediënten voor een doeltreffend financieel plan 3. In welke markt beweeg je je? Wie zijn je concurrenten? Op welke manier ga je je van hen onderscheiden? Wat is het marktpotentieel? Welk deel van de markt zal je in de toekomst kunnen bestrijken? Is er een specifieke doelgroep die je voor ogen moet houden? Hoeveel klanten denk je te kunnen bereiken? Ben je niet té afhankelijk van bepaalde leveranciers? 4. Wat zijn je prioritaire doelstellingen? Zet je visie uiteen, zowel op korte, middellange als op lange termijn. Wat is de missie en wat zijn de waarden van je bedrijf? Welke strategie ga je toepassen? 5. Wat is je strategische visie? Het is hier dat je SWOT analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) wordt uitgevoerd. Dit is een zeer praktisch instrument tijdens de fase van de strategische diagnose. Het biedt immers het voordeel de sterktes en zwaktes van een onderneming te pinpointen, en dit met betrekking tot de opportuniteiten en bedreigingen die van de nabije en verdere omgeving uitgaan. Je gaat best volgens twee assen te werk. ➜ De interne as: deze geeft de huidige karakteristieken van de onderneming weer als sterktes of zwaktes, naargelang de uitgevoerde activiteiten. Sterktes: de middelen en/of competenties die je bezit en die je een concurrentieel of distinctief voordeel verlenen. Zwaktes: gebreken met het oog op meerdere sleutelfactoren van succes of in vergelijking met concurrenten. ➜ De externe as: deze vat de elementen samen die een mogelijke impact hebben op de onderneming. Bij het opstellen van een financieel plan moet je onder andere antwoorden formuleren op de volgende vragen: ➜ Welke inkomsten verwacht je en op welk moment? ➜ Is er sprake van enig effect van de seizoenen op je inkomsten, bijvoorbeeld een drukkere herfst? ➜ Heb je losstaande en eenmalige kosten? Bijvoorbeeld kosten voor de inrichting van je winkel? ➜ Wat zijn je recurrente kosten? (Bijvoorbeeld elektriciteitskosten, de aankoop van voorraden …) ➜ Wat zijn je personeelskosten? ➜ Hoeveel eigen middelen heb je? ➜ Heb je krediet nodig? Zo ja, in welke vorm? En hoe hoog is het bedrag dat je in gedachten hebt? ➜ In het geval van een investeringskrediet: wat zullen exact je terugbetalingsmogelijkheden zijn? (Een essentieel element bij de kredietbeoordeling door de bank) ➜ Kun je een beroep doen op steunmaatregelen van de overheid? Het loont zeker de moeite om hiervoor je bank te raadplegen. Stéphane Demaret (KBC Brussels) Opportuniteiten: in de omgeving van de onderneming kunnen zich bepaalde gebieden met potentieel bevinden die met voorrang geëxploreerd zou moeten worden. Bedreigingen: bepaalde veranderingen die lopende of op komst zijn en een negatieve impact kunnen hebben op de activiteiten van de onderneming. Als conclusie kunnen we stellen dat je dankzij deze aanpak je vermogen om je business te analyseren en evalueren verfijnt. 6. Hoe zal je tewerk gaan? Schrijf in grote lijnen uit hoe je je plannen wil realiseren. Wat is jouw marketingstrategie? Welke producten of diensten ga je aanbieden? Hoe zie je de introductie op de markt voor je? Tegen welke prijs ga je producten in de markt zetten? Vanuit welke plaats ga je werken? Heb je een handelspand nodig of ga je enkel een e-commerce aanbieden? Ga je het werk helemaal alleen aankunnen? Indien je nood hebt aan personeel, wat zijn dan de profielen die je zoekt? 7. Hoe ga je je projecten financieren? Nu komen we bij het financiële plan, een van de meest fundamentele BECI - Brussel metropool - februari 2018 35 elementen van je business plan. Het geeft je de kans om in detail je toekomstige rentabiliteit te analyseren. Dit plan brengt de financiële levensvatbaarheid van je project in beeld. Het financiële plan moet vooral realistisch en transparant zijn. Het draait uiteindelijk om je geloofwaardigheid tegenover je toekomstige financiers. Om die reden moet je systematisch de haalbaarheid van je plan verifiëren. Het is altijd aan te raden en soms zelfs verplicht om een financieel plan op te stellen. Een goed en efficiënt financieel plan biedt je de mogelijkheid om op eventuele obstakels te anticiperen en vermijdt zodoende onaangename verrassingen. Je zult ook veel steviger staan in onderhandelingen met potentiële kredietgevers. Commerciële vennootschappen (BVBA, NV, …) zijn verplicht om een financieel plan op te stellen. Stel dat je bedrijf failliet gaat binnen een periode van drie jaar na de start. In dat geval zal het financiële plan opgevraagd worden bij de notaris. Als uit het plan blijkt dat er onvoldoende startkapitaal was of dat je het plan niet waarheidsgetrouw hebt opgesteld, kunnen de vennoten toch aansprakelijk gesteld worden. In a nutshell: het business plan is van vitaal belang bij het denkproces dat actie voorafgaat. Dit plan is in geen geval een rem: beschouw het als een lanceerbasis. Je staat ermee stevig in je schoenen om het succes tegemoet te stappen. ● Dit artikel werd samengesteld in samenwerking met de financieringsdeskundigen van KBC Brussels. Informatie: Stéphane Demaret, Business Partner KMO/ PME KBC Brussels – stephane.demaret@kbcbrussels.be; +32 478 471 728 © Reporters

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication