NEWS DIGEST L E D E N T R E F P U N T The Adecco Group in de strijd tegen jeugdwerkloosheid Eind november organiseerde The Adecco Group België, in het kader van de European Vocational Skills Week een causerie met als thema The Power of Partnerships: GAN as game-changer in work-readiness programs. Het GAN is een internationaal bedrijfsgestuurd netwerk dat zich actief inzet om de kans op het vinden van werk bij werkloze – of net afgestudeerde jongeren te verhogen. Hun overkoepelende doelstelling is het aanmoedigen en verbinden van bedrijfsinitiatieven over vaardigheden en kansen op werk bij jongeren. Als voorzitter van het GAN (Global Apprenticeship Network) wil Alain Dehaze onze jongeren namelijk beter klaarstomen voor de arbeidsmarkt. Door met alle betrokken partijen rond de tafel te zitten en samen de opportuniteiten en obstakels van werkplekleren te identificeren, hoopt hij het debat in België op gang te brengen. In juni trok een Belgische delegatie naar Zwitserland om er het succesvolle, nationale duaal leersysteem van nabij te bekijken. De aanwezigen waren allen enorm onder de indruk en zagen opportuniteiten om ook in België werk te maken van duaal leren. België hinkt sinds jaren achterop in Europa om jongeren klaar te stomen voor de arbeidsmarkt, zo blijkt uit de hoge graad van jongerenwerkloosheid in ons land. Eén op de tien jonge Belgen tussen 15 en 24 jaar zit niet op school, heeft geen diploma noch job en volgt geen enkele opleiding (NEET). België verbond zich tegenover Europa tegen 2020 het percentage NEETs te doen dalen tot 8,2%. Er is dus nog werk aan de winkel. “Onze doelstelling is om met deze Breakfast Causerie de eerste stappen naar een Belgisch GAN National Network te zetten door samen met de aanwezigen uit zowel de private als publieke sector de opportuniteiten en obstakels van work-readiness programma’s in België te identificeren”, aldus Alain Dehaze. Een eerste, noodzakelijke stap richting dit succes, dit overlegplatform, maar er wordt toch naar de overheid en scholen gekeken om initiatief te nemen en de vooropgestelde doelen na te streven. “Nu de opportuniteiten en obstakels in kaart gebracht worden, ligt de bal in het kamp van de verantwoordelijke ministers om een kader op te zetten voor work-readiness programma’s. Ik kijk alvast uit naar de stappen die zij zullen ondernemen”, besluit Alain Dehaze. Informatie: www.adecco.be Micropole, the alliance of digital and data In the age of digital, data and performance management, Micropole is a consulting and engineering partner that allows organizations to address all their data value management issues. Technology is becoming more and more complex. In 2017, any communication is an alchemy between technology, customer experience, data, cloud, Big Data,... Moreover, our customers’ time to market becomes shorter, and they have neither the knowledge nor the time to synchronize all these components. In response to these new needs, we provide our clients since more than 30 years with tailor-made solutions. Rethinking your products, services and operations around data : Mobilizing a pool of 80 passionate experts around each project, our mission is to create added value for our clients by assisting them on domains going from data value management, performance management, BI analytics, data governance and business application and integration to digital transformation. A multisector approach : With offices in Zaventem, Ghent, Liège and Luxembourg, we address a large portfolio of clients (industry, retail, bank, insurance…). We are part of Micropole Group, an international player in consultancy and engineering with offices in Europe and Asia. They trusted us: Belfius, D’Ieteren, Banque Nationale, BNP, Barco, VOO, Régions Wallonne/Bruxelloise, Actiris, EDF Luminus, RTB-F, Delhaize, Arcelor Mittal… www.micropole.be Excelsiorlaan 28-30, 1930 Zaventem 02/711 48 48 - Yves Colinet, Managing Director: yves.colinet@micropole.be Look&Fin kent opnieuw sterke groei Look&Fin, de Belgische crowdlendingpionier die eerder dit jaar zijn vijfde verjaardag vierde, zet zijn indrukwekkende opmars voort en overschrijdt de 25 miljoen euro die sinds het begin werden ingezameld. Naar schatting zouden de in 2017 ingezamelde bedragen met meer dan 100% zijn toegenomen t.o.v. 2016. Met meer dan 1 miljoen euro aan financiering per maand, bevestigt het door de FSMA voortaan als PFA erkende platform het succes van crowdlending als alternatieve financieringsvorm voor KMO’s. Totaal werden 118 KMO’s succesvol gefinancierd, waaronder 41 in 2017. Aan de kant van de beleggers werd al nagenoeg 9 miljoen euro terugbetaald met een netto default rendement van 7,6% per jaar. Van zijn eerste vijf jaren van bestaan heeft Look&Fin vooral drie zaken geleerd: 6 BECI - Brussel metropool - januari 2018
9 Online Touch Home