De Brusselaars zijn de dappersten TOP VAN DE ONDERNEMINGEN Hier leest u de vierde editie van de rangschikking van de Brusselse ondernemingen. Wij gebruikten hiervoor informatie van de Nationale Bank. Toch even vermelden dat deze cijfers niet geconsolideerd zijn. De cijfers van ondernemingen die hun boekjaar vóór 1 april 2016 hebben afgesloten, hebben wij hier niet opgenomen (wegens overschrijding van de indieningstermijn). Dit geldt eveneens voor de rangschikking van de ondernemingen die minder dan 10 jaar oud zijn: u vindt hier geen bedrijven die vóór 1 april 2016 werden opgericht. En ten slotte nog even dit: de rangschikkingen berusten op de cijfers ‘op een gegeven moment’. U krijgt dus een ‘momentopname’ van de situatie op 1 december 2016, in de meeste gevallen. Jean Blavier Z oals verleden jaar publiceren wij vijf rangschikkingen, volgens vijf verschillende criteria: omzet, winst, groei, personeelsbestand en jonge ondernemingen (minder dan 10 jaar oud). Even ter verduidelijking: onder de ondernemingen die minder dan 10 jaar oud zijn, zijn er veel die zonder het moederbedrijf nooit zouden zijn geboren (een waarheid als een koe), maar bovendien ook niet meer in leven zouden zijn. Deze nieuwkomers ontstonden vaak na een reorganisatie. HR Rail is bijvoorbeeld nog geen 10 jaar oud, maar de sporen liggen er wel al meer dan 100 jaar. En de luchthaven van Brussel is misschien nog geen honderd jaar oud, maar toch ook niet meer van de jongste! Omdat Brussel een hoofdstad is, zijn er talrijke hoofdzetels gevestigd. De ‘Brusselse onderneming’ is dus een relatief begrip. Het steunt op het zogenaamde ‘zeteleffect’, dat wij wat verder aankaarten. Als we het bijvoorbeeld hebben over de grootste ondernemingen inzake personeelsbezetting, dan zitten daar ook bedrijven bij waarvan de zetel zich uiteraard in Brussel bevindt maar de activiteit het ganse land bestrijkt. Dit is het geval van de spoorwegen, bpost en Proximus, maar ook van grote namen van de uitzendarbeid als Randstad en Manpower. Omgekeerd zal een onderneming met zetel in Antwerpen of Luik en activiteiten in gans het land, Brussel inbegrepen, toch niet in onze rangschikking verschijnen. Dit geldt voor sommige industriële sectoren als petrochemie en chemie. Maar dan niet voor de staalnijverheid, omdat de zetel van Arcelor Mittal in Brussel is gelegen. 24 BECI - Brussel metropool - januari 2018 Het statuut van internationale hoofdstad en de uitstraling van Brussel zijn de redenen waarom onze rangschikkingen veel buitenlandse ondernemingen (of bedrijven van buitenlandse afkomst) bevatten, naast dochterondernemingen van buitenlandse groepen, bedrijven waarvan het beslissingscentrum in het buitenland is gelegen, enzovoort. In een klein land met een zeer open economie als België is het normaal dat dergelijke ondernemingen zwaar doorwegen. Laten we dit echter niet overschatten, want van de 10 Brusselse ondernemingen die de meeste winst te maken, is de meerderheid zuiver Belgisch. Spoorwegen op kop De vijf grootste Brusselse werkgevers stellen samen zowat 110.000 mensen tewerk – net als verleden jaar – en drie hiervan zijn 100% Belgisch: HR Rail, bpost en Proximus. De andere twee zijn filialen van buitenlandse groepen: Randstad en Manpower. Hun aanwezigheid in de Top 5 van de grootste werkgevers in de hoofdstad bewijst dat human resources als sector ingrijpende omwentelingen doorstaat. Overal lezen we dat werkgevers meer en meer de voorkeur geven aan soepeler arbeidsovereenkomsten. Laten we er geen doekjes om winden: ze doen steeds vaker een beroep op uitzendkrachten, consultants en freelancers. Dit is een moeilijk te negeren feit. De kampioenen van de omzet zijn Toyota – ver voorop met 23,6 miljard euro –, Total Petrochemicals & Refining en Electrabel – een vertederend duo dat respectievelijk 13 en 12 miljard weegt –, gevolgd door een ander duo: Total © Reporters
27 Online Touch Home